شاید این سوال شما هم باشد که چه مسواکی بخریم، بهتر است. همانطور که می‌دانید بشر از چندین سال قبل برای بیرون آوردن غذا از دندان خود از مسواک استفاده می‌کرده و مسواک‌های آن زمان شاخه‌های درختان بوده و هرچه زمان گذشته‌است، مسواک‌ها نیز پیشرفت کرده‌اند که اکنون به مسواک‌های دستی تبدیل شده‌اند. این مسواک‌ها به دو دسته موی یا برس نرم و سخت تقسیم می‌شوند یعنی برس مسواک می‌تواند نرم باشد و یا سخت و محکم باشد.

مسواک انگشتی بکر

انواع مسواک‌ها

  1. مسواک خیلی نرم: این مسواک بسیار مخصوص بوده و در هر داروخانه‌ای پیدا نمی‌شود. این مسواک برای افرادی کاربرد دارد که دچار مشکل التهاب لثه، تحلیل لثه و پریودنتیت هستند. زیرا موی یا برس آن‌ها بسیار نرم است و باعث جلوگیری از آسیب بیشتر به لثه‌ها و دندان‌ها می‌شود.
  2. مسواک نرم: این مسواک با مسواک خیلی نرم تفاوت بسیاری ندارد و در واقع این نحوه‌ مسواک زدن افراد است که تأثیرپذیری مسواک را زیاد یا کم می‌کند. در واقع به طور کلی مسواک نرم در مقایسه با مسواک خیلی نرم سخت‌تر است ولی به سختی مسواک‌های سخت نمی‌رسد. مناسب‌ترین مسواک این نوع مسواک است و در مواجهه با سوال چه مسواکی بخریم در جواب باید بگوییم مسواکی با برس‌هایی که نرم هستند(که نه خیلی نرم و نه خیلی سخت).
  3. مسواک با نرمی متوسط: این مسواک‌ها باعث آسیب رساندن به لثه‌ها می‌شوند زیرا این مسواک‌ها برس‌هایی با نرمی متوسط دارند که نسبت به برس‌های نرم بیشتر باعث نازک شدن لثه‌ها می‌شوند و به همین جهت احتمال آسیب دیدن لثه‌ها بسیار زیاد است؛ با وجود اینکه این مسواک عملکرد بسیار مشابهی نسبت به مسواک‌های نرم دارد.
  4. مسواک سخت: همانگونه که از اسم مسواک مشخص است این مسواک برس‌های سختی دارد و متاسفانه یک باور غلط درباره‌ این مسواک‌ها بسیار رایج است که هرچه مسواک سخت‌تر باشد، بیشتر دندان‌ها را تمیز می‌کند اما در واقع همه مسواک‌ها کار تمیز کردن دندان‌ها را انجام می‌دهند و مسواک‌های نرم برای افرادی ساخته ‌شده که لثه‌های آن افراد بسیار حساس است. در واقع به طور کلی مسواک‌هایی که افراد خریداری می‌کنند از نوع مسواک‌های سخت است.

چرا مسواک سخت تولید می‌شود؟

چه-مسواکی-بخریم

انواع مسواک‌ها کاربرد یکسانی دارند اما استفاده از مسواک‌های سخت باعث آسیب دیدن لثه‌ها می‌شوند زیرا برس یا موی مسواک بسیار محکم است و با کشیدن آن بر روی لثه (لثه بسیار نرم است) باعث به وجود آمدن مشکلاتی در لثه فرد می‌شود.

مسواک پاتریکس مدل سی گل

با وجود مشکل ذکر شده دندان پزشکان این نوع از مسواک‌ها را توصیه نمی‌کنند و حال ممکن است سوال شود که چرا این مسواک‌ها تولید می‌شوند؟

مسواک پروفشنال ذغالی بنسر

تمامی دندان پزشکان جهان برای پاسخ به این سوال یک جواب دارند: پاسخ آن‌ها این است که مردم آن‌ها را خریداری می‌کنند و برای همین آن‌ها هیچ وقت روند تولیدشان بسته نمی‌شود. البته بعضی از افراد ترجیح می‌دهند که از مسواک‌های بسیار سخت استفاده کنند که دندان‌هایشان بیشتر تمیز شود ولی همان گونه که در مطالب بالا اشاره شد این یک باور غلط است.

مسواک دو قلو پرفکت

ضرر‌های مسواک‌های سخت

حتما باید بدانیم که چه مسواکی بخریم تا مشکلی برایمان به وجود نیاید؛ اما اگر مسواک سخت خریداری کردید باید مطلع باشید که مسواک‌های سخت دو مشکل برای دهان به وجود می‌آورند:

  • اولین مشکلی که این مسواک‌ها برای دهان افراد به وجود می‌آورند سایش سطح دندان‌ها است که سایش و فرسودگی مینا و یا عاج دندان به صورت تدریجی است. (ساختار اصلی دندان دقیقاً زیر مینای دندان وجود دارد و ریشه‌های دندان را پوشانده است). فرسودگی دندان در اکثر مواقع در سطوح ریشه اتفاق می‌افتد بنابراین بیمارانی که مبتلا به بیماری تحلیل لثه هستند بیشتر در معرض خطر این مشکل هستند. رعایت نکردن نکات توسط افراد، باعث از بین رفتن ساختار دندان می‌شود.
  • مشکل دیگری که برای دندان‌ها و دهان افراد ایجاد می‌کند تحریک و آسیب بافت لثه است. همانگونه که در مطالب بالا گفته ‌شد مسواک‌های سخت به طور معمول به لثه‌های دندان آسیب می‌رسانند. بافت سخت مسواک‌ها دقیقاً مثل ساختار دندان سخت است و می‌تواند لثه‌ها را خراشیده و ساییده کند و در نهایت سبب فرسودگی دندان‌ها شود؛ از آن جایی که لثه‌ها بسیار حساس هستند، در مقابله با این آسیب می‌توانند دچار مشکل تحلیل لثه شوند.

مسواک مدرن متوسط با زبانشویه

سخن آخر

در این مطلب درمورد انواع مسواک‌ها و این که چه مسواکی بخریم، صحبت کردیم. لازم به ذکر است که شما باید از لوازم پزشکی معتبری برای درمان هر گونه مشکلی استفاده کنید بنابراین پیشنهاد می‌شود، از یخ پد لوازمی که نیاز دارید را تهیه کنید. در این سایت انواع اقلام پزشکی موجود است.

مسواک مدیکال مدل سوپر پروتکشن با برس نرم