بیماران مبتلا به دیابت نوع یک برای ادامه زندگی نیاز به تزریق انسولین دارند. البته برخی از افراد مبتلا به ديابت نوع دو نیز که قند خون آنها با داروهاي خوراكي به حد ایده‌آل نرسد نیز باید انسولين تزریق کنند. انسولین برای تنظیم قند خون مورد استفاده قرار می‌گیرد تا مشکلات ناشی از این بیماری جلوگیری شود. در ادامه با روش تزریق انسولین به بیماران دیابتی و محل تزریق و مراحل آن توضیح خواهیم داد. بنابراین اگر شما هم جزو بیماران دیابتی هستید که نیاز دارید در منزل نسبت به تزریق انسولین اقدام کنید، با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

خرید آنلاین تجهیزات پزشکی در سایت یخ پد

کارکرد انسولين در بدن انسان چیست؟

انسولين یک هورمون مفید است كه از طریق پانکراس یا لوزالمعده در افراد سالم تولید مي‌شود. اما در بدن افراد دیابتی میزان انسولینی که تولید می‌شود برای بدن کافی نیست و قند به میزان مناسب وارد سلول‌های بدن برای تولید انرژی نمی‌شود. به همین خاطر باید به صورت دارویی انسولين مورد نیاز به بدن تزریق شود. بنابراین یکی از کارکردهای مهم برای کنترل و جلوگیری از بالا رفتن قند خون در بدن آشنایی با روش تزریق انسولین به بیماران دیابتی است.

رایج‌ترین روش تزریق انسولین به بیماران دیابتی

روش ‌تزریق انسولین به بیماران دیابیتی متفاوت است و بستگی به سطح آگاهی و دانش افراد دارد. از این رو انسولین را می‌توان با استفاده از سرنگ، قلم انسولین، پمپ‌های انسولین و غیره دریافت کرد. در این بین یکی از رایج‌‌ترین روش‌های تزریق انسولین با استفاده از سرنگ است. این روش نسبت به دیگر روش‌ها ارزان‌تر است و زیر پوشش شرکت‌های بیمه‌ای قرار دارد. نوع سرنگ انتخابی برای دریافت انسولین بستگی میزان دوز انسولین تزریقی و اندازه سوزن آن دارد. اغلب از سوزن‌های مورد استفاده برای تزریق انسولین بسیار نازک هستند و در حد ۴، ۶ و ۸ میلی‌متر هستند و بعد از استفاده باید دور انداخته شوند. هر چه ضخامت سوزن سرنگ انسولین نازک‌تر باشد به همان میزان هنگام تزریق درد کمتری احساس خواهید کرد.

مراحل و روش تزریق انسولین به بیماران دیابتی

روش تزریق انسولین به بیماران دیابتی بسیار ساده است و با تکرار در تزریق مهارت لازم را کسب خواهید. فقط قبل از تزریق توجه داشته باشید که دمای انسولین با دمای اتاق یکسان باشد و از تکان دادن آن خودداری کنید چرا که میزان اثرگذاری آن کاهش می‌یابد.

برای آشنایی با روش تزریق انسولین ابتدا وسایل مورد نیاز از جمله ویال، سوزن و سرنگ، پد الکلی، گاز پانسمان را در یک سینی در دسترس قرار دهید و سپس اقدام به تزریق کنید.

مراحل و روش تزریق انسولین به بیماران دیابتی

  1. قبل از تزریق حتما دست‌های خود با آب گرم و صابون بشویید و همچنین محل تزریق انسولین را نیز تمیز کنید.
  2. یکی از مهم‌ترین نکات در روش تزریق انسولین به بیماران دیابتی این است که از تکان دادن شیشه انسولین خودداری کنید و در صورت نیاز شیشه را به آرامی بین دو کف دست غلت بدهید.
  3. سپس سر پلاستیک شیشه انسولین را با پد الکلی تمیز کنید و به مقداری که انسولین نیاز دارید هوا وارد شیشه دارو کنید.
  4. سپس شیشه انسولین را برگردانید و میزان داروی لازم را وارد سرنگ کنید.
  5. پس از كشيدن انسولين، سرنگ را رو به بالا نگه دارید و در این مرحله چند ضربه به سرنگ بزنید تا حباب‌های هوای داخل سرنگ از طریق فشار بر پیستون خارج شود تا مقدار انسولین تزریقی کمتر نشود.
  6. یکی از مهم‌ترین نکات در روش تزریق انسولین به بیماران دیابتی، زاویه تزریق است که در افراد چاق و لاغر با یکدیگر فرق دارد. به طوری که در افراد چاق در نواحی از ران و بازوها با زاویه ۹۰ درجه سوزن سرنگ انسولین وارد می‌شود اما در افراد لاغر فقط در بازوها با زاویه ۴۵ درجه است.
  7. در انتهای کار باید سر سوزن را به سرعت و به آرامی وارد پوست کنید و بعد از اتمام تزریق محل تزریق را برای چند ثانیه فشار دهید.

بهتر است که بدانید بسیاری از افراد در روزهای نخستین تزریق و مصرف انسولین ممکن است عوارضی در آنها از جمله حساسیت یا حالت تهوع ایجاد شود که باید پزشک معالج در این رابطه مشورت کرد.

تزریق انسولین در کدام اندام بدن مناسب است؟

مهم‌ترین روش تزریق انسولین به بیماران دیابتی تزریق زیرجلدی بین چربی زیر پوست و ماهیچه است. از این رو بهترین محل برای تزریق انسولین بر روی برآمدگی بازوها، ران‌ها و اندام شکم ولی نباید بالا و زیر ناف تزریق شود بلکه چهار انگشت با ناف فاصله داشته باشد.

جمع‌بندی روش تزریق انسولین به بیماران دیابتی

بيماران مبتلا به ديابت نوع یک از آنجای که باید تا پایان عمر خود در تزریق انسولين مداومت داشته باشند چون انسولين در بدن آنها بسيار كم ترشح مي‌شود. بنابراین این افراد با روش تزریق انسولین به بیماران دیابتی آشنا شوند تا در مواقعی ضروری که یکی از اعضای خانواده حضور ندارد، خود شخصا اقدام به تزریق انسولین کنند.

آیا انسولین IM داده می شود یا SC؟

انسولین به صورت تزریق زیر جلدی – یا درست زیر پوست – تزریق می‌شود، بنابراین سوزن وارد ماهیچه نمی‌شود، که می‌تواند بر سطح قند خون شما تأثیر بگذارد.

رایج‌ترین روش تزریق انسولین چیست؟

رایج‌ترین راه تجویز انسولین، تزریق زیر جلدی انسولین است. راه‌های زیادی برای تحویل زیر جلدی انسولین وجود دارد مانند ویال‌ها و سرنگ‌ها، قلم‌های انسولین و پمپ‌های انسولین.

تزریق انسولین در کدام اندام بدن مناسب است

تزریق انسولین چگونه انجام می‌شود؟
شما می‌توانید انسولین خود را در معده، بازو، بالای ساق پا یا باسن تزریق کنید. انسولین را به ماهیچه‌ها، زخم‌ها یا خال‌ها تزریق نکنید. برای هر تزریق از محل متفاوتی استفاده کنید، حداقل ۱/۲ اینچ (۱.۲۵ سانتی متر) از محل تزریق قبلی فاصله داشته باشد اما در همان ناحیه عمومی (مثلاً ران).

آیا انسولین به صورت عضلانی تزریق می‌شود؟

با استفاده از تکنیک تزریق عمود بر بیماران دیابتی لاغر اغلب ممکن است انسولین را به صورت عضلانی (IM) تزریق کنند.