کولیت روده از بیماری‌های گوارشی بوده که در طی سال‌های اخیر بسیار در افراد شایع شده است. در طب مدرن راهکار مشخصی برای درمان کولیت روده وجود ندارد و افراد مبتلا بر این باورند که ابتلا به این بیماری، آخر راه آن‌ها بوده و همیشه با عوارض این بیماری درگیر خواهند بود.

این در حالی است که تحقیقات و تجارب افراد، چیز دیگری را اثبات می‌کند. به طوریکه می‌توان این بیماری را با مواد طبیعی درمان کرد. حتی اگر این مواد موجب درمان کولیت نشوند، عوارض بیماری را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. در واقع این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که روده بزرگ مواد مغذی موجود در مواد غذایی هضم نشده را از بین برده و این مواد را از طریق مدفوع دفع می‌کند.

در موارد شدید این بیماری، ممکن است در پوشش روده بزرگ نیز زخم ایجاد شود و زخم‌ها با خونریزی، چرک و مخاط تولید می‌کنند. مطابق این آمار ارائه شده، در حال حاضر ۷۵۰ هزار نفر مبتلا به کولیت روده هستند. در این مقاله به راه‌های درمان کولیت روده اشاره می‌شود تا افراد بتوانند با آگاهی در مقابل این بیماری عمل کنند.

خرید و سفارش آنلاین تمامی محصولات پزشکی و بهداشتی

کولیت روده چیست؟

همانطور که گفته شد، کولیت روده یک بیماری گوارشی خودایمنی است. در بیماری‌های خودایمنی مانند کولیت روده، گلبول‌های سفید یکی از قسمت‌های بدن را به اشتباه یک بافت بیگانه در نظر گرفته و به آن حمله کرده و آسیب می‌رساند. در واقع در این بیماری، یک التهاب در مخاط یا پوشش روده بزرگ ایجاد می‌شود که اغلب در سمت راست روده و روده تحتانی قرار دارد. اما ممکن است بقیه بخش‌های روده بزرگ و حتی کل روده درگیر بیماری شود.

همچنین زخم‌های ریز ایجاد شده در نتیجه بیماری، ممکن است خونریزی کنند. در این حالت، مقدار مخاط تولیدی روده افزایش یافته و گاهاً به چرک و عفونت تبدیل می‌شود. با وجود کولیت روده، احساس فوریت در انجام مدفوع به وجود می‌آید. از علائم این بیماری نیز می‌توان به دل‌پیچه، مدفوع خونی بی دلیل، صدای شکم مداوم، کاهش وزن غیرطبیعی، احساس درد در ناحیه شکم و غیره اشاره کرد. در صورت وجود هرکدام از این علائم بهتر است برای شناخت بیماری و درمان کولیت روده اقدام نمود.

انواع روش‌های درمان کولیت روده

افراد مبتلا به بیماری کولیت روده با به پزشکان متخصص گوارش مراجعه کنند. پزشک می‌تواند نوع و شدت بیماری را ارزیابی کرده و سپس برنامه درمان را برای بیمار ارائه دهد. برخی بیمارانی که علائم شدید دارند، گاهاً نیاز به بستری خواهند داشت. اما بیماران با علائم خفیف تا متوسط را می‌توان با درمان‌های سرپایی مداوا کرده و نیازی به بستری ندارند. درمان کولیت بر موارد زیر متمرکز است؛

  • کنترل همه علائم فعال تا زمان بهبود تمامی آن‌ها
  • حفظ بهبودی برای جلوگیری از بروز علائم بعدی
  • کنترل کولیت روده فعال

برای درمان کولیت می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد؛

درمان-کولیت-روده

۱. درمان کولیت با آمینو سالیسیلیک اسید

درمان استاندارد دارویی برای کولیت روده، از طریق آمینو سالیسیلیک اسید خواهد بود. آمینو سالیسیلات موجب کاهش التهابات روده شده و اغلب داروهای حاوی این ماده، به شکل قرص هستند. اما برخی از پزشکان، شیاف این نوع داروها را نیز تجویز می‌کنند. اشکال اصلی آمینو سالیسیلیک اسید شامل مزالامین، بالسالازید و سولفاسالازین می‌شود. حالت تهوع، بثورات پوستی، سردرد و اسهال نیز از جمله عوارض جانبی مصرف این داروها هستند.

  1. درمان خانگی کولیت روده

از جمله مواردی که می‌تواند موجب تسکین علائم و درمان کولیت روده شود، باید به موارد زیر اشاره کرد؛

  • تقسیم وعده‌های غذایی به پنج یا شش وعده کوچک و خوردن غذا کم و منظم در طول روز
  • نوشیدن مایعات علی‌الخصوص آب زیاد برای جلوگیری از کمبود آب بدن ناشی از اسهال
  • عدم مصرف کافئین و الکل، زیرا می‌تواند موجب اسهال بیشتر در بیمار شود.
  • عدم مصرف نوشیدنی‌ها و نوشابه‌های گازدار به علت افزایش گاز در روده
  • یادداشت کردن مواد غذایی که می‌توانند علائم را بدتر و بیشتر کنند.

پزشک ممکن است با توجه به علائم بیمار، یک رژیم غذایی خاص از جمله رژیم کم فیبر، رژیم غذایی بدون لاکتوز، رژیم کم چربی و رژیم کم نمک برای او تجویز کند. همچنین مصرف مکمل‌ها می‌تواند حذف موادغذایی موجود در رژیم غذایی را جبران کند. البته مصرف مکمل باید با نظر پزشک و تجویز او باشد. همچنین تحرکات بدنی نیز در بهبود بیماری کولیت روده بسیار موثر خواهد بود.

۳. عمل جراحی برای درمان کولیت روده

یکی دیگر از راه‌های درمان کولیت، عمل جراحی است. البته با این عمل کل کولون و رکتوم حذف نمی‌شود. با وجود اینکه عمل جراحی یک روش موثر برای درمان این بیماری محسوب می‌شود اما همیشه به عنوان آخرین راه درمان بوده و در ابتدا باید به سراغ درمان دارویی و خانگی رفت.