در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ ترک سیگار صحبت کنیم. بسیاری از افراد گمان می‌کنند که این کار فقط با گرفتن یک تصمیم ساده انجام پذیر می‌باشد، اما کسانی که قبلاً تجربه‌ سیگار کشیدن را داشتند و اکنون تصمیم به ترک آن کرده‌اند سختی‌های این کار را به خوبی درک می‌کنند. چندین روش برای این کار وجود دارد، اما باید بدانید که این کار سخت و طاقت فرسا نیاز به دانستن اطلاعات کافی دارد تا بتوانید به نتیجه‌ مطلوب خود دست پیدا کنید. بنابراین در این مقاله به چند روش برای این کار اشاره کرده‌ایم، با ما همراه باشید.

روش‌های ترک سیگار کدامند؟

  • ترک لحظه‌ای و بدون فکر: ممکن است تاکنون شما به فکر ترک سریع سیگار افتاده‌ باشید ولی هر دفعه با شکست روبه رو شوید. دلیل شکست شما به این خاطر است که شما بدون برنامه ‌ریزی و دانستن اطلاعات کافی درباره‌ این کار به این فکر رسیده‌اید.

طبق پژوهش‌های صورت گرفته در ایالات متحده آمریکا تعداد افرادی که با این روش موفق شده‌اند به ۱۰ درصد هم نمی‌رسد.

پس باید این کار را با برنامه‌ ریزی انجام دهید.

  • ترک با برنامه ‌ریزی: در این روش شما روز به روز کمتر سیگار می‌کشید و به مرحله‌ای می‌رسید که دیگر هیچ سیگاری در طول روز مصرف نخواهید کرد. همچنین لازم به ذکر است که برای تاثیر گذاری بیشتر در این روش این مسئله را با اعضای خانواده یا دوستان خود در میان بگذارید تا تعهدی داشته‌ باشید و حتما سیگار را ترک کنید. بهتر است از مکان‌هایی که باعث وسوسه شدن شما برای کشیدن سیگار می‌شود دوری کنید. البته باید این کار را با وسیله‌هایی مانند جا سیگاری هم انجام دهید، زیرا این وسایل ممکن است شما را به یاد آن دورانی که سیگار مصرف می‌کردید بیندازد و دوباره فکر مصرف سیگار در ذهن شما پرورش پیدا کند.
  • کنار گذاشتن سیگار با جایگزینی آن: افرادی که سالیان سال در حال مصرف سیگار بودند و اکنون می‌خواهند سیگار را ترک کنند، به نیکوتین داخل سیگار اعتیاد پیدا کرده‌اند. این افراد می‌توانند با خوردن خوراکی‌های نیکوتین دار سیگار را ترک کنند، البته باید این نکته را در نظر داشته ‌باشند که این خوراکی‌ها باید به اندازه مصرف شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود زیر نظر دکتر متخصص این حوزه چنین خوراکی‌هایی را مصرف کنند.

همچنین لازم به ذکر است که افراد زیر ۱۸ سال باید با مشورت دکتر این خوراکی‌ها را استفاده کنند.

ترک-سیگار

  • مراجعه به مشاوره: در این روش شما برای ترک کردن به یک مشاور مراجعه می‌کنید. این روش بسیار روش مناسبی برای ترک کردن سیگار می‌باشد؛ به این علت که یک نفر همیشه مراقب شما هست و ذهن شما را از سیگار دور نگه می‌دارد و در این مسیر شما را کمک می‌کند.
  • استفاده از قرص و دارو: دارو‌های مخصوصی در این زمینه وجود دارد، که می‌تواند کمک کننده باشد.

برای ترک کردن سیگار سه قرص وجود دارد که عموماً برای درمان افسردگی استفاده می‌شود و آن‌ها را به عنوان قرص ضد افسردگی می‌شناسند اما برای ترک کردن سیگار هم مصرف می‌شود.

سه قرص به ترتیب زیر می‌باشد:

  • بوپروپیون (Bupropion)
  • نورتریپتیلین (Nortriptyline)
  • وارنیکیلین (Varenciline)

برای تهیه قرص‌های فوق باید به پزشک مراجعه کنید و از پزشک نسخه بگیرید.

برخی از راه‌های رسیدن به زندگی سالم در مدت ترک سیگار

یکی از بهترین ورزش‌ها برای کنار گذاشتن سیگار ورزش‌های قدرتی مانند بدنسازی و ورزش‌های هوازی مانند فوتبال یا حتی دویدن می‌باشد. زیرا این ورزش‌ها هم باعث ترک کردن سیگار و هم سبب سلامت جسمی می‌شوند، همچنین زمانی که فرد در فضای این ورزش‌ها ورود می‌کند با دوستانی آشنا خواهد شد که باعث دوری از سیگار می‌شوند. برخی موارد دیگر عبارتند از:

  • ورزش
  • طب سوزنی
  • درمان مغناطیسی
  • لیزر سرد
  • یوگا

نکته‌ مهم درمورد کنار گذاشتن سیگار

باید بدانید سختی ترک کردن سیگار به علت نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه می‌باشد. نداشتن هیچ گونه دانشی در این زمینه منجر به شکست در این راه می‌شود. بنابراین اگر قصد ترک کردن سیگار را دارید حتما قبل از آن با یک مشاور یا پزشک صحبت کنید.

سخن آخر

لازم به ذکر است که شما باید از لوازم پزشکی معتبر برای درمان هر گونه مشکلی استفاده کنید، بنابراین پیشنهاد می‌شود که از سایت یخ پد لوازمی که نیاز دارید را تهیه کنید. در این سایت انواع اقلام پزشکی موجود است که به راحتی می‌توانید خرید خود را انجام دهید.