اهمیت بهداشت دهان بر کرونا تاثیر بسیار شگرفی بر پیشگیری از کرونا دارد. از آنجایی که کرونا یک بیماری ویروسی است، مهمترین راه‌های انتقال بینی، دهان و دست‌ها می‌باشند که باید نسبت به نظافت این سه بخش محتاط‌تر باشیم. همه‌گیری COVID-19 به معنای تاخیر در مراقبت‌های دندانی برای بسیاری از خانواده‌ها است. کودکانی که مشکلات دندانی آنها ممکن است به راحتی در یک محیط مطب درمان شود، ممکن است مجبور باشند برای ملاقات با دندانپزشک صبر کنند. و از آنجایی که دندان‌ها به خودی خود بهتر نمی‌شوند، این مشکلات بدتر می‌شوند و نیاز به درمان بیشتری دارند.

صرف کمی زمان در خانه برای انجام عادات خوب دندانپزشکی یک راه عالی برای محافظت از دندان‌های کودک شما در طول همه گیری و هر روز است. پوسیدگی دندان به شکل حفره (که پوسیدگی نیز نامیده می‌شود) شایع‌ترین بیماری دوران کودکی است.

تمیزی دهان و دندان موجب می‌شود، این محیط را از انواع آلودگی‌های میکروبی، باکتریایی و ویروسی بزداییم و مانع از رشد انواع ویروس‌های مضر شویم و به حد زیادی قادر خواهیم بود ابتلا به کرونا را کاهش دهیم.

در این مقاله قصد داریم اهمیت بهداشت دهان و دندان را بر پیشگیری از کرونا توضیح دهیم و بیان کنیم که این نظافت باید چه گونه باشد تا تاثیر قابل توجهی از آن بدست آوریم.

اهمیت بهداشت دهان بر کرونا : اهمیت مسواک زدن

مسواک زدن یکی از بهترین روش‌های ممکن است که به کمک خمیر دندان و یک مسواک سالم و تمیز می‌توانید، سلامت دهان و دندان‌های خود را تضمین کنید. بسیاری از بیماری‌های ممکن از طریق دهان وارد بدن می‌شوند و سایر ارگان‌های بدن مثل ریه را از طریق ویروس کرونا تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین با مسواک زدن لا به لای دندان‌ها و محیط آلوده دهان پاکیزه می‌شود و مطمئن خواهید بود که هیچگونه باکتری یا ویروسی در دهان شما باقی نمانده است و محیطی برای رشد این موارد آلوده نخواهد بود.

استفاده از دهان شویه‌ها

دهان شویه‌ها مراقبت‌های ویژه و اساسی هستند که برای اهمیت بهداشت دهان بر کرونا بسیار حائز اهمیت  هستند. اما اصولی دارد و نمی‌توان از آن هر صبح و شب و هر روز هفته استفاده کرد.

از دهانشویه‌ها می‌توانید هفته‌ای یک بار صبح و شب استفاده کنید. البته اگر احساس گلو درد داشتید؛ می‌توانید بین دو الی سه بار در هفته صبح و شب از آن استفاده کنید. یکی از بهترین دهانشویه‌ها جهت پیشگیری از رشد انواع باکتری‌ها و ویروس‌های مضر دهانشویه کلرو هگزیدین بین دو درصد تا دوازده درصد است که می‌تواند گزینه مناسبی برای نظافت دهان و دندان باشد.

دقت داشته باشید که از مصرف بی‌رویه دهانشویه‌ها به شدت خودداری کنید و همچنین از بلعیدن آن خودداری کنید.

what-is-mouthwash

سرم شست و شو

سرم شست و شو یک شوینده خانگی است که به راحتی خودتان می‌توانید آن را آماده کنید، در ضمن این نوع بهداشت دهان از نظر پزشکان مورد تایید است و یکی از راه‌های پیشگیری از انتقال ویروس کرونا می‌باشد.

برای این کار بهتر است یک سوم قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب تقریبا جوشیده و البته ولرم بریزید، خوب حل کنید و آن را در دهان قرقره کنید.

از طریق همین سرم شست و شو می‌توانید بینی خود را هم نظافت کنید.  در هر صورت محلولی است که در ضد عفونی کردن دهان و دندان نقش بسیار موثری دراد. این کار را می‌توانید هر صبح و شب قبل از خواب و بعد از بیدار شدن انجام دهید.

محلول بتادین ده درصد

برخی از افراد هستند که نمی‌توانند از هر محلولی استفاده کند، مثل مادران شیرده یا افرادی که نارسایی کلیه دارند و سرم آب و نمک برای آن‌ها مضر است و افرادی که مشکلات تیروئیدی دارند، می‌تواند از بتادین ده درصد با نسبتی از یک به صد استفاده کنند. برای این کارکافی است چند قطره از این محلول را داخل آب بریزید، آن را حل کنید و بین ۲۰ الی ۳۰ ثانیه آن را در دهان قرقره کنید.

خرید آنلاین تمامی محصولات مرتبط با کرونا

ترجیحا سعی کنید آب مورد نظر جوشیده باشد.

استفاده از آب جوشیده ولرم

خود آب جوشیده ولرم برای اهمیت بهداشت دهان بر کرونا حائز اهمیت است که جهت پیشگیری  خشکی دهان و ممانعت از رشد میکروب‌ها و ویروس‌ها موثر خواهد بود. در ضمن همراه با همین آب جوش می‌توانید از آب نبات نعنایی و آدامس ترش که موجب تحریک بزاق دهان می‌شود؛ استفاده کنید که خود بزاق دهان یک عامل و سد دفاعی در پیشگیری از رشد انواع ویروس‌های احتمالی است.

استفاده از جوش شیرین

برخی از افراد مبتلا به رفلاکس معده هستند و همین موضوع باعث می‌شود نتوانند از هر دهانشویه‌ای استفاده کنند، به این دلیل که هنگام قرقره کردن ممکن است مقداری از آن بلعیده شود  و برای تنظیم و هضم غذا این قبیل افراد مشکلاتی به وجود آید. پس بهتر است مقداری جوش شیرین را در آب ولرم جوشیده حل کنید و روزی یکبار آن را در دهان قرقره کنید. این محلول هم تاثیر بسزایی در پیشگیری از رشد انواع بیماری‌های ویروسی چون کرونا دارد.

دقت کنید که اهمیت بهداشت دهان بر کرونا بسیار مهم است اما نه به صورتی که شما را حساس و مضطرب کند. بلکه باید مثل همیشه که به این نوع بهداشت اهمیت می‌دادید، ادامه دهید.

از مصرف غذاهای شیرین و ناسالم خودداری کنید

رژیم غذایی بر سلامت دندان‌ها تأثیر می‌گذارد. هر چه دندان‌های شما طولانی‌تر و بیشتر در معرض قند و سایر مواد غذایی که در دندان‌ها می‌چسبند (مانند چیپس، کلوچه و کراکر) قرار گیرد، خطر پوسیدگی بیشتر می‌شود.