انواع سرنگ‌ها از جمله پر مصرف‌ترین و پر کاربردترین تجهیزات مورد استفاده در حوزه‌ پزشکی، به شمار می‌آیند. همه با این وسیله آشنا هستیم اما سرنگ‌ها دارای چه نوع‌هایی هستند؟ یا از چه اجزایی تشکیل شده‌اند ؟ هر یک چه کاربردی دارند؟ و سوالاتی از این قبیل که پاسخ آن‌ها را دقیقا نمی‌دانید و در این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

آشنایی با سرنگ‌ها

سرنگ در واقع لوله‌ مدرجی است که اگر انتهای آن را فشار دهیم باعث جلو آمدن مایعات و داروها شده و از طریق سر سوزن، به بدن وارد می‌شوند.‌ استریل بودن این وسیله تضمین شده و کاربرد آن برای تزریقات و نمونه گیری است. سرنگ اجزا مختلفی دارد که عبارتند از:

۱- محفظه یا بدنه

۲- پیستون(گسکت)

۳- سیلندر

۴- سر سوزن

سفارش انواع مختلف سرنگ انسولین

تقسیم بندی انواع سرنگ‌ها بنابر معیارهای مختلفی صورت می‌گیرد. به لحاظ حجم، سرنگ‌ها از کوچک‌ترین حجم شامل ۰/۳ سی سی تا حجم های ۲ ، ۳ ، ۵ ، ۱۰ ، ۲۰ ، ۵۰ ادامه دارند. هر سی سی برابر یک میلی لیتر است. سرنگ ۵۰ سی سی و سرنگ گاواژ (سرنگ گاوی) جز بزرگ‌ترین سرنگ محسوب می‌شوند. تقسیم بندی سرنگ‌ها بر اساس نوک شامل چهار دسته‌ مهم ساده، پیچی، کاتتری و خارج از مرکز می‌شود. از دو دسته ساده و پیچی برای تزریقات انسانی استفاده می‌شود.

سرنگ‌ها‌ به دو نوع سه تکه و دو تکه نیز گروه بندی می‌شوند. تمام سرنگ‌های سه تیکه قطعه‌ای به نام پیستون دارند اما سرنگ‌های دو تیکه اینطور نیستند.

 مهم‌ترین انواع سرنگ‌ها کدامند؟

۱- سرنگ سر پیچ دار (لوئر لاک):

در این نوع سرنگ، قابلیت قفل شدن سر سوزن کاملا روی بدنه‌ سرنگ مانند پیچ، وجود دارد. از این رو اتفاقاتی چون نشتی دارو و یا پرت شدن سر سوزن رخ نمی‌دهد. این ویژگی باعث شده سرنگ‌های پیچی نسبت به سرنگ‌های ساده برتری داشته باشند. سرنگ‌های لوئر لاک حتما سه تیکه و دارای پیستون هستند. همچنین تعویض سر سوزن به راحتی امکان پذیر است.

۲- سرنگ فشاری ساده (لوئر اسلیپ):

این نوع سرنگ، برای تزریق دارو و خون گیری به کار می‌رود. اکثر آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی این نوع سرنگ را به کار می‌برند. ساخت سرنگ‌های ساده در دو نوع، دو تکه و سه تکه انجام می‌شوند‌. این سرنگ‌ها نسبت به نوع لوئر لاک از قیمت کمتری برخوردار هستند.

۳- سرنگ انسولین:

این سرنگ دارای ویژگی‌های خاصی است و توسط افراد دیابتی برای تزریق انسولین مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساخت این سرنگ‌ها در حجم‌های ۰/۳سی سی، نیم سی سی و ۱ سی سی انجام می‌گیرند. در بازار سرنگ انسولین در گونه‌های مختلف سر جدا، سر خود و لوئر لاک به فروش می‌رسد. نوع لوئر لاک آن برای تزریق مواد مزوتراپی و ژل نیز به کار می‌رود.

سرنگ-انسولین

۴- سرنگ توبرکولین:

برای تزریق مایعاتی که دارای غلظت هستند، تزریق آن‌ها باید به مقدار کمی صورت بگیرد، این سرنگ به کار می‌رود. از این نوع سرنگ برای درناژ لوله‌ها و شستشوی زخم کمک می‌گیرند. سرنگ توبرکولین دارای محفظه‌ باریک و سر سوزن کوتاه است که همین ویژگی آن برای تزریق کودکان عالی است. این نوع سرنگ، دارای حجم ۱ سی سی است.

۵- سرنگ گاواژ:

این سرنگ‌ها از بالاترین حجم به ظرفیت ۵۰ سی سی برخوردارند. آن‌ها فقط برای انتقال غذا و دارو به کار می‌روند. نوک آن به شکل مخروطی ساخته شده که سبب کاربری راحت‌تر و قرار گرفتن آسان مایعات در داخل سوند معده می‌شود. همچنین برای شستشوی مثانه و تخلیه ترشحات مواد از معده به کار برده می‌شود.

نکاتی درمورد خرید سرنگ

با توجه به مطالب ذکر شده درمورد انواع سرنگ‌ها، از آن‌ جایی که سرنگ و سرسوزن  از جمله راه‌های تزریق مواد دارویی به شمار می‌آید، توجه به نوع آن‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها و انتخاب سرنگ و سرسوزن مناسب بسته به داروی مورد نیاز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به منظور این که درمان بهتری انجام دهیم. نقش سرنگ‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله پزشکی، دامپزشکی، صنعتی و … بسیار مهم است. اگر سرنگ نباشد تقریبا بسیاری از اعمال پزشکی سخت و حتی غیرممکن است. استفاده از هر سرنگی،  بر اساس کار و نظر شخص پزشک و پرستار انجام می‌شود.  از بهترین برندهای سرم ایرانی می‌توان به برند آوا، سوپا، میبد یاس، ورید، سها و یزد اشاره کرد. اگر می‌خواهید خرید انواع سرسوزن یا سرنگ‌ها را انجام دهید، می‌توانید از سایت یخ پد کمک بگیرید. یخ پد سایتی معتبر است که انواع اقلام پزشکی در آن به فروش می‌رسد.