آمبولی یا لخته شدن خون یکی از بیماری‌های خطرناک است و معمولا در پاها رخ می‌دهد. این لخته به توده‌ای خونی گفته می‌شود که حالتی نیمه جامد یا ژلاتینی پیدا می‌کند. این توده در رگ گیر می‌کند و جریان خون را مسدود می‌کند. به طور کلی اصطلاح آمبولی را می‌توان به هر چیزی که جریان یافتن خون در بدن را مختل می‌کند، اطلاق کرد.

این اختلال در هر جای بدن که رخ دهد منجر به متورم شدن و ایجاد درد می‌شود. در این مقاله ما به طور کامل این بیماری را مورد بررسی قرار می‌دهیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

جوراب آنتی آمبولی AD ورنا با کفه زیر زانو

آمبولی یا لخته شدن خون چیست؟

آمبولی در لغت به معنی کنده شدن یک لخته و حرکت آن است. در بدن ممکن است در اثر عواملی همچون اضافه وزن، بیماری‌های زمینه‌ای انعقاد خون، کهولت سن و بیماری‌های قلبی عروقی یک سری لخته در پا ایجاد شود و به سایر نقاط بدن انتقال یابد. همین انتقال یافتن این لخته‌ها عاملی است که منجر به خطرناک شدن این بیماری می‌شود. چرا که با انتقال یافتن این توده خونی به عضو‌های حیاتی بدن مانند ریه، مغز، قلب و… ممکن است مرگ بیمار را منجر شود.

علل ایجاد آمبولی

در اکثر موارد عوامل ژنتیکی منجر به بروز این بیماری می‌شود ولی عوامل دیگری نیز وجود دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • بیماری های قلبی و عروقی به ویژه نارسایی قلبی
  • سرطان‌ها به ویژه سرطان پانکراس، تخمدان و ریه. در برخی از موارد شیمی درمانی نیز منجر به بروز لخته می‌شود.
  • جراحی یا آسیب یا جراحی ارتوپدی
  • سیگار کشیدن
  • در حین و پس از حاملگی، برای مثال بعد از سزارین
  • داروهای خاص، از جمله قرص‌های ضد بارداری و درمان جایگزینی استروژن
  • سفت شدن شریان‌ها به علت بالا بودن کلسترول
  • فشار خون بالا زیرا باعث ضعیف شدن جداره‌های شریان‌ها می‌شود.
  • ابتلا به ترومبوز ورید عمقی در گذشته
  • داشتن اضافه وزن یا چاقی مفرط
  • واریس

عوارض ابتلا به آمبولی

آمبولی یا لخته شدن خون ممکن است عوارض متعددی را در پی داشته باشد. یکی از شایع‌ترین نوع آمبولی، آمبولی ریه است. در این نوع بیماری ممکن است لخته خون، خود را به ریه‌ها برساند و با مسدود کردن رگ‌های ریه منجر به مرگ فرد مبتلا شود. آمبولی ریه گاهی ممکن است توسط کیسه‌های هوایی، تکه‌های چربی و یا در افراد ابتلا به سرطان با جدا شدن بخشی از یک تومور سرطانی و انتقال به ریه‌ها، بروز دهد.

جوراب آنتی آمبولی AG ورنا با کفه بالای ران

یکی دیگر از بیماری‌هایی که ممکن است توسط آمبولی رخ دهد، سندروم ترومبوتیک است. در این سندروم آسیب دیدگی رگ باعث بروز فشار خون وریدی می‌شود. این عارضه در فرد باعث لخته شدن خون در محل آسیب دیدگی و بروز علائمی همچون درد، تورم، تغییرات پوستی و زخم‌های پا شود.

راه‌های تشخیص آمبولی

در برخی از موارد پزشک با گرفتن نبض بیمار می تواند به این بیماری پی ببرد. چرا که حس نکردن نبض موضعی در فرد ممکن است از مرگ بافت خبر دهد. علاوه بر این تست‌ها و تصویربرداری‌های دیجیتالی نیز برای تشخیص آمبولی یا لخته شدن خون مورد استفاده قرار می‌گیرند که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

آمبولی-یا-لخته-شدن-خون

آنژیوگرافی: با استفاده از یک لوله که به درون رگ‌ها راه می‌یابد، پزشک معالج می‌تواند اختلال در آن‌ها را بررسی کند.

سونوگرافی داپلر: این دستگاه چیزی شبیه دستگاه سونوگرافی معمولی است با این تفاوت که جریان خون را بررسی می‌کند.

ام آر آی: در این روش از بدن به خصوص رگ‌های خونی تصویر‌هایی گرفته می‌شود. پزشک با بررسی این عکس‌ها به محل بروز لخته‌ها پی می‌برد.

التراسوند داپلکس: این دستگاه نیز از عروق خونی و لخته‌ها تصویربرداری می‌کند.

ونوگرافی: در این روش پزشک نوعی ماده رادیواکتیو به بیمار تزریق می‌کند و از این طریق سیاهرگ‌ها و قسمت‌های مسدود شده آن‌ها را مشاهده می‌کند. روش ونوگرافی کمی گران و خطرناک نیز هست.

بیماری آمبولی چگونه درمان می‌شود؟

روش‌های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد که عبارتند از:

  • استفاده از داروهایی که انعقاد خون را به تعویق می‌اندازند، داروهای ترومبولیتیک و داروهای ضد دردی که درون رگ تزریق می‌شوند.
  • عمل جراحی برای باز کردن قسمت مسدود شده یا برداشتن لخته خونی
  • استفاده از دستگاه‌های DVT یا IPC

کلام آخر| آمبولی یا لخته شدن خون

آمبولی یا لخته شدن خون یکی از بیماری‌های خطرناک است. اما اگر به موقع تشخیص داده شود می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری و تا حدودی آن را درمان کرد. علاوه بر آن استفاده از برخی جوراب‌های مخصوص نیز می‌تواند به روند درمان کمک کند. سایت یخ پد یکی از سایت‌هایی است که این جوراب‌ها را با قیمت مناسب به فروش می‌رساند و در کمترین زمان ممکن آن را در خدمت مشتری قرار می‌دهد. برای خرید انواع وسایل پزشکی می‌توانید به این سایت مراجعه کنید.