برای پیشگیری از آلزایمر می‌توانید راهکارهای متفاوتی را انجام دهید. یکی از مهمترین عوامل در پیشگیری از زوال عقل و آلزایمر این است که سبک زندگی خود را تغییر دهید. از رایج‌ترین موارد می‌توان به استفاده از رژیم غذایی سالم، کاهش وزن، تحرک و فعالیت فیزیکی، اجتناب از استرس و خواب کافی اشاره کرد.

آلزایمر چگونه بیماری است؟

آلزایمر یا بیماری فراموشی، به عنوان اختلال عملکرد مغزی شناخته می‌شود. این بیماری کم کم باعث تحلیل توانایی‌های ذهنی بیمار می‌شود. طبیعی است که سن بالا می‌رود، مقداری فراموشی در افراد به وجود آید در حالی که بیماری آلزایمر باعث پیشرفت تدریجی این اختلال حافظه می‌شود.

پیشگیری از آلزایمر را چگونه کاهش دهیم؟

۱-سعی کنید یک زبان جدید یاد بگیرید: فراگیری دو زبان، مهارت‌های شناختی را به طور کلی تقویت می‌کند و به طور میانگین پیشرفت این بیماری را به میزان چهار سال به تاخیر میاندازد.
۲- برای تقویت توان مغزی خود تلاش کنید: طبق تحقیقات برای افراد سالمندی که به طور مستمر مطالعه کتاب و روزنامه را انجام می‌دهند، به حل جدول و معما یا بازی‌های فکری می‌پردازند، ریسک ابتلا به آلزایمر به مقدار ۴۷ درصد کاهش می‌یابد.
۳- رژیم غذایی مدیترانه‌ای را به کار بگیرید: رژیم غذایی که سرشار از سبزیجات، میوه‌ها، ماهی و چربی‌های غیراشباع باشد، کاهش ۴۸ درصدی ریسک ابتلا به بیماری‌های شناختی را در پی دارد.
در رژیم مدیترانه‌ای، چربی‌های اشباع نشده مانند روغن زیتون، آجیل و آووکادو، همراه با سبزیجاتی مانند کرفس، اسفناج و هویج وجود دارد. این سبزیجات شامل نیتریت و نیترات هستند.

زمانی که این دو گروه غذایی ترکیب شوند، تشکیل اسیدهای چرب نیترو را نتیجه می‌دهند. این رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و قندهای مصنوعی نمی‌باشد. در این نوع رژیم پیشنهاد می‌شود مقادیر زیاد میوه، سبزیجات، روغن زیتون، لوبیا و غلات و محصولات لبنی کم چرب استفاده کنید.

۴- نوشیدن قهوه را فراموش نکنید: طبق بررسی‌ها نوشیدن روزانه ۳ تا ۵ فنجان قهوه باعث کاهش ریسک ابتلا به زوال عقل و آلزایمر به میزان ۶۵ درصد خواهد شد.
پیشگیری-از-آلزایمر

۵- سعی کنید فشار خون خود را پایین بیاورید: در صورتی که فشار خون قبل یا در مراحل اولیه ابتلا به آلزایمر کنترل شود، باعث به تاخیر افتادن عوارض این بیماری و کاهش آن می‌شود.

۶- از مصرف اسیدهای چرب بپرهیزید: ماهی سالمون، کولی، مغز گردو و سایر مواد غذایی که شامل اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و می‌توانند ریسک ابتلا به آلزایمر و کند شدن اختلال‌های شناختی را کاهش دهند.

۷- از کشیدن سیگار خودداری کنید: افرادی که در میانسالی سیگار می‌کشند، نسبت به افراد غیرسیگاری بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر هستند. همچنین اگر سیگار در سنین پایین‌تر ترک شود، به طور کلی امکان ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد.

۸- تحرک خود را افزایش دهید: انجام تمرینات هوازی متوسط مانند پیاده‌ روی باعث تقویت اتصالات موجود در مدارهای مغزی می‌شود. همچنین بهبودی قابلیت‌های شناختی از جمله برنامه‌ ریزی، اولویت ‌بندی، انجام همزمان امور و تدوین استراتژی را در پی دارد.
۹- استرس خود را از بین ببرید: هر چه استرس بیشتر باشد ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد. فعالیت‌های کاهش دهنده استرس مانند یوگا و مدیتیشن به بهبودی کارکردهای شناختی و پیشگیری از آلزایمر کمک می‌کند.

آلزایمر چه علایم و نشانه‌هایی دارد؟

علائم و نشانه‌های این بیماری بر اساس پیشرفت بیماری و شرایط بدنی و محیطی هر فرد، با یک دیگر فرق می‌کند. اما کلا علائم آلزایمر و زوال عقل را در سه مرحله تجزیه و تحلیل می‌کنند.

مرحله اولیه بیماری: این مرحله با نمایان شدن علائم اولیه همراه است. از نشانه‌های اولیه این بیماری به فراموشی‌های روزمره، از دست دادن توانایی ردیابی زمان و گم‌شدن در مکان‌های آشنا می‌توان اشاره کرد.

مرحله متوسط: فراموش‌کردن رویدادهای اخیر و نام افراد، گم‌ شدن در خانه، مشکل در مهارت‌های ارتباطی، نیاز به کمک افراد برای امور مختلف، تغییر رفتار از جمله سرگردانی و سوالات مکرر از علائم این مرحله است.

مرحله پیشرفته بیماری: غافل‌ شدن از زمان و مکان، مشکل در شناختن اطرافیان، مشکل در راه‌ رفتن، تغییرات رفتاری به ویژه پرخاشگری، کم تحرکی و وابستگی کامل به افراد از علائم این مرحله هستند.

سخن آخر

در این مطلب پیشگیری از آلزایمر را توضیح دادیم. اگر به هر گونه لوازم درمانی نیاز داشتید می‌توانید به سایت یخ پد مراجعه کنید. در سایت یخ پد انواع اقلام پزشکی موجود است که به راحتی می‌توانید خرید خود را از آن انجام دهید.