هواگیری سرم در خانه  از آن دسته مهارت‌هایی می‌باشد که حتما باید دانش کافی داشته باشید تا بتوانید این کار را به نحو احسنت در خانه انجام دهید. مزیت هواگیری سرم در خانه برای بیماران این است که دیگر ناچار نخواهند شد به طور دائم به بیمارستان مراجعه کنند. چون تزریق دارو و تامین الکترولیت‌های ضروری جسم بیمار یکی از دلایل اساسی احتیاج بیماران به دریافت سرم‌های درمانی می‌باشد.

ضرورت دانش و تجربه برای هواگیری سرم در خانه

یکی از مهم‌ترین ارکان مهارت‌های شخصی که تزریقات را انجام می‌دهد، تزریق سرم و یا به عبارت دیگر مهارت برقراری انفوزیون وریدی می‌باشد. علاوه بر داشتن دانش کافی، به دست آوردن مهارت و داشتن تجربه در این زمینه، جهت انجام مراقبت‌های پزشکی در خانه الزامی می‌باشد. هیچ گاه بدون داشتن مهارت و تجربه تزریقی انجام ندهید زیرا باعث فوت یا معلولیت بیمار خواهید شد که عواقب دردناکی برای هر دو طرف خواهد داشت. برای اینکه بتوانید در منزل یک تزریق بی خطر انجام دهید حتما لازم است با نحوه این کار به خوبی آشنا باشید.

ضرورت دانش و تجربه برای هواگیری سرم در خانه

مراحل انجام هواگیری سرم در خانه  کدامند؟

۱- لباس بیمار مخصوصا آستین‌هایش گشاد باشد تا به راحتی تزریق وریدی را انجام دهید.

۲- قبل از انجام تزریق حتما با شوینده‌های فرمول قوی دست‌های خود را بشویید. در مورد نحوه نگهداری سرم‌ها مثل حفظ  دمای سرم، محافظت از نور و غیره با توجه زیاد شرایط را رعایت کنید.

۳-  درب لاستیکی ویال تزریقی و محل وارد کردن ست سرم در سرم‌ها اصلا استریل نیست، باید حتما با محلول‌های ضدعفونی کننده مانند الکل قبل از استعمال تمیز شود. از ایجاد سوراخ در محفظه پلاستیکی سرم تزریقی برای افزایش سرعت عمل تزریق به جهت جلوگیری از جمع شدن محفظه پلاستیکی که به دلیل ورود هوای غیر استریل محیط به مایع استریل درون محفظه می‌شود صدرصد خوداری کنید. از ست‌های سرم که دارای فیلتر هستند برای از بین بردن این مشکل استفاده کنید.

۴- حالت دراز کشیدن بیمار باید به گونه‌ای باشد که بتوانید ورید مناسب را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیدا کنید این درحالی است که بیمار نیز معذب نباشد.

۵- تکه‌هایی چسب کاغذی را برای ثابث ماندن سوزنی که درون ورید می‌کنید آماده کنید.

۶- تا آنجا که امکانش هست تزریق را در دستی که بیمار زیاد از آن استفاده نمی‌کند و در عروقی که مستقیم و ضخیم هستند انجام دهید.

مراحل انجام هواگیری سرم در خانه 

۷- دستی که می‌خواهید تزریق وریدی را انجام دهید پایین‌تر از قلب بگذارید.

۸- تورنیک را ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر بالاتر از مکان ورود سوزن محکم ببندید ولی نه به اندازه‌ای محکم باشد که جریان خون متوقف شود.

۹- اگر در دیده شدن رگ به مشکل برخوردید از بیمار بخواهید مشت خود را به سرعت باز و بسته کند و با انگشتان خود به آرامی به ورید ضربه بزنید.

۱۰- محلی که باید تزریق شود را ضدعفونی کنید.

۱۱- در حالی که ناحیه اریب آنژیوکت را رو به بالا قرار می‌دهید، آن را با زوایه ۱۵ الی ۳۰ درجه در دست بگیرید و سر سوزن را یکباره وارد ورید کنید.

۱۲- به محض دیدن خون در آنژیوکت و با حس کردن کم شدن مقاومت آنژیوکت را پایین آورید تا هم سطح پوست شود بعد آن را به اندازه ۱ سانتی متر به جلو ببرید.

۱۳- آنژیوکت را باز کنید، پوشش محافظ آخر ست سرم را از روی آن بردارید و برای وصل به آنژیوکت آماده کنید. حواستان به استریل بودن آخر ست نیز باشد.

۱۴- برجستگی آخر لوله آنژیوکت را با انگشت شصت و سبابه نگه دارید و سوزن را با دست به آرامی بیرون آورید.

۱۵- آن بخش از ست سرم که به سوزن وصل می‌باشد را با چسب کاغذی به شکل حلقه‌ای بر روی پانسمان بچسبانید.

 

سرم-در-خانه

در هواگیری سرم در خانه چه نکات مهمی را باید در نظر بگیریم؟

چنان چه در مایع سرم تزریقی مشاهده کردید رنگش تغییر کرده است از تزریقش به بیمار جدا اجتناب کنید. قبل از انجام تزریقات حتما به تاریخ تولید و انقضای دارو توجه کنید. از وارد کردن سوزن به قسمت مرکزی آرنج اجتناب کنید زیرا با کوچک‌ترین حرکت بیمار جابه جا می‌شود. از پنجمین وریدلای انگشتان پشت دست برای کودکان و شیرخوران استفاده کنید زیرا در این مکان حرکتی انجام نمی‌شود. وریدهای این قسمت بزرگ و برجسته می‌باشند وشریان‌ها و وریدها به همدیگر نزدیک می‌باشند.

آیا در درمان کرونا سرم تاثیر دارد؟

اگر ویروس ریه‌ها را تحت کنترل کامل بگیرد، ممکن است شرایطی مانند اتصال به دستگاه تنفس مصنوعی وجود داشته باشد. جدای از این، در موارد خفیف کرونا از سرم وریدی استفاده می‌شود. در عین حال، علائم کرونا را می‌توان با داروهای مسکن کاهش داد.

در کدام موارد سرم استفاده می‌شود؟

در مواردی که از دست دادن مایعات و الکترولیت‌ها مورد بحث است، از سرم به عنوان تسریع کننده درمان یا در مواردی که دارو یا غذا توسط دستگاه گوارش (سیستم گوارشی) یا خوراکی مصرف نمی‌شود، استفاده می‌شود.

سرم با چه چیزی درست می‌شود؟

عموما سرم نوعی محلول نمکی است که ۱/۹۹ درصد آن آب است. بیشترین استفاده از سرم در بیمارستان‌ها نوعی سرم نمکی حاوی ۰.۹ درصد نمک و ۹ گرم نمک در هر لیتر سرم است. این مخلوط را که نوعی آب نمک است می‌توان «نمک فیزیولوژیک» یا «نمک ایزوتونیک» نیز نامید ولی هواگیری سرم در خانه را باید با آگاهی کامل انجام داد.

سرم با چه چیزی درست می‌شود؟

سخن آخر

با توجه به مطالبی که ذکر شد حتما به یاد داشته باشید که قبل از هر اقدامی برای انجام عمل تزریقات سرم و هواگیری سرم در خانه باید مهارت کافی و دقت لازم را داشته باشید که اتفاقی برای بیمار پیش نیایید. در حین انجام تزریق به بیمار روحیه بدهید، زیرا استرس در بیمار باعث ضعیف شدن رگ‌های او می‌شود و کار تزریق را مشکل می‌کند.