اگر می‌خواهید همه چیز درباره حجامت را بدانید این مطلب را تا انتها دنبال کنید. همه با کاربرد حجامت از قدیم‌ الایام در طب سنتی آشنا هستیم. هنوز هم برخی افراد برای این که بیماری خود را درمان کنند، از حجامت استفاده می‌کنند. بهترین زمانی که برای حجامت پیشنهاد می‌شود، فصل بهار است زیرا حجامت در فصل بهار دارای خواص بیشتری نسبت به زمان‌های دیگر است.

حجامت چند نوع است؟

در طول تاریخ ایران یکی از مرسوم‌ترین روش‌هایی که برای درمان به کار می‌رفته حجامت بوده که قدمت آن به پیش از اسلام باز می‌گردد. حجامت به این معناست که خون را از بدن خارج کنیم. گاهی برای این که کیفیت خون را اصلاح کنیم با برشی سطحی روی پوست بدن حجامت انجام می‌شود.

حجامت به دو نوع تقسیم می‌شود؛ حجامت خشک و حجامت ‌تر. هر دو این روش‌های حجامت از الکل، بعضی گیاهان خاص یا کاغذ درون لیوان‏‌های مخصوص استفاده می‌کنند، به منظور این که شعله‌ای کوچک ایجاد کنند. این شعله باعث سوزاندن اکسیژن شده و خلائی ایجاد می‌کند که پوست را به داخل لیوان می‌کشد. این امکان وجود دارد که  تغییر فشاری به وجود آمده در لیوان باعث ایجاد واکنش پوست شود و همین باعث تغییر رنگ پوست به قرمز رنگ شود. در حجامت سنتی لیوان داغ و در حجامت مدرن دستگاه‏‌های مکش به کار می‌رود.

در نوع حجامت خشک که به آن بادکش‏ درمانی هم گفته می‌شود، از نگه داشتن لیوان‏‌ها به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست استفاده می‏‌شود. در نوع حجامت ‌تر پس از برداشتن لیوان از روی پوست بعد از گذشت مدت ۳ دقیقه خراش‏‌های کوچکی را با استفاده از تیغ جراحی روی پوست به وجود می‏‌آورند. برای این که خون‌های جمع شده زیر پوست با استفاده از مکش خارج شود، لیوان مخصوص دوباره روی پوست گذاشته می‌شود.

آیا همه افراد می‌توانند حجامت کنند؟

همه-چیز-درباره-حجامت

حجامت زمانی که احساس سنگینی در سر، سردرد دائمی، سُرخی در سر و صورت و گردن، خارش بدن، تاری دید، تورم لثه و احساس وجود خون در دهان و خواب دیدن زیاد وجود دارد، انجام می‌شود. اگر می‌خواهید همه چیز درباره حجامت را رعایت کنید، باید این کار با نظارت پزشک و در کلینیک و مطب صورت گیرد. اما در برخی موارد حجامت نباید صورت بگیرد که عبارتند از:

  • افرادی که دارای مزاج بلغمی شدید(سرد و تر) هستند.
  • کودکان از بدو تولد تا چهار ماهگی و زنان باردار تا اتمام چهارماهه بارداری حتما باید با رعایت شرایط و تحت نظر پزشک حجامت خود را انجام دهند.
  • مادران شیرده تا شش ماه پس از پایان شیردهی
  • افرادی که دارای کمبود پلاکت خون هستند و خانم‌ها در موعد خونریزی ماهیانه
  • افراد شکم خالی، به خصوص افرادی که برای مدت زمان بسیاری گرسنه بوده‌‏اند (مانند روزه‌‏ داران در ماه مبارک رمضان)
  • حجامت کردن چشم‌ها و نقاط غیرعادی و آسیب ‏دیده پوست ( از جمله نقاط آفتاب‏ سوخته، نقاط سوخته، نقاط دارای زخم باز و یا نقاط ضربه ‏دیده ) ممنوع می‌باشد.
  • افراد مبتلا به هموفیلی و کم‏‌ خونی شدید
  • برای کودکان زیر ۴ سال ممنوع بوده و به کودکان زیر ۱۰ سال توصیه نمی‌‏گردد.

بهترین زمان حجامت چه فصلی است؟

برای آگاهی از همه چیز درباره حجامت باید بدانید بهترین زمان حجامت بهار به خصوص فروردین و اوایل تابستان شناخته می‌شود. توصیه کارشناسان  پس از آن فصل، پاییز است. اما روز اول و روز آخر ماه قمری برای حجامت توصیه نمی‌شود. روزهای ۱۶ و ۱۷ ماه‌های قمری برای حجامت مناسب است. بهتر است در طول روز حجامت انجام شود. فورا بعد از استحمام یا در طول آن انجام حجامت اشتباه است. در زمان گرسنگی و بلافاصله پس از خوردن غذا هم حجامت توصیه نمی‌شود.

بعد از حجامت چه اقداماتی انجام دهیم؟

  • پس از حجامت کردن در فصل بهار حتما نوشیدن آب فراوان را انجام دهید.
  • گرم نگه داشتن بدن خود، به خصوص قسمت‏‌های حجامت‏ شده را فراموش نکنید.
  • حتما ۴ تا ۶ ساعت پس از حجامت کردن مصرف کافئین، غذا و نوشیدنی‌‏های شیرین، لبنیات و فرآورده‏‌های گوشتی را کنار بگذارید.
  • پس از حجامت حمام آب داغ، انواع سونا، جکوزی و ایستادن مقابل باد کولر شدید را انجام ندهید و به پوست خود اجازه دهید ترمیم شود.

سخن آخر

در این مطلب همه چیز درباره حجامت را توضیح دادیم. اگر به هر گونه لوازم درمانی نیاز داشتید می‌توانید به سایت یخ پد مراجعه کنید. در سایت یخ پد انواع اقلام پزشکی موجود است که به راحتی می‌توانید خرید خود را از آن انجام دهید.