برای این که بتوانیم در شرایط همه گیری کرونا از خود مراقبت کنیم باید سویه های مختلف کرونا و علائم هر کدام را بهتر بشناسیم تا اگر خدایی نکرده دچار این بیماری شدیم، بدانیم باید چه دارو­هایی مصرف کنیم و چگونه از خود مراقبت کنیم. بیماری کرونا از زمان انتشارش تا­ به­ حال دارای پیشرفت­های زیادی بوده و هر چند وقت یک بار نوعی بدتر از قبلی به­ وجود آمده و باعث قرنطینه شدن مردم شده است. در این شرایط سخت ما باید تا حد امکان مراقب خود باشیم و از جان خود مواظبت کنیم.

علائم کووید-۱۹ چیست؟

  • تب یا لرز
  • سرفه
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • خستگی
  • درد عضلانی یا بدن
  • سردرد
  • از دست دادن ناگهانی چشایی یا بویایی
  • گلو درد
  • انسداد بینی یا آبریزش بینی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال

سویه های مختلف کرونا

سویه­‌های مختلف کرونا شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا هستند که نگران کننده­ترین در جهان هستند. سویه آلفا ابتدا در انگلستان و سویه بتا در آفریقای جنوبی رایج شد. انواع گاما و دلتا نیز به ترتیب در برزیل و هند رایج بودند. این سویه­ها بسیار سریع‌تر منتقل می‌­شوند، شدت علائم در افراد بدتر است و همچنین باعث کاهش اثربخشی واکسن­ها می­‌شود. به همین دلیل، سازمان بهداشت جهانی این چهار نوع را «نگران کننده» اعلام کرده‌است.

سویه آلفا

یکی از اولین ویروس‌های کرونا که در جهان شناخته شد، «کرونا آلفا» بود. علت نامگذاری این بیماری به این نام، انتشار این نوع جدید ویروس از کشور انگلستان بوده است. بیماری آلفا یا کرونای انگلیسی بیشتر از بیماری کرونای معمولی علائم ایجاد می­‌کند و به راحتی گسترش می­یابد. محققان همچنین نرخ بالاتر مرگ و میر ناشی از آلفا کرونا را گزارش کرده­اند. اولین مورد این بیماری در اواخر زمستان ۲۰۲۰ شناسایی شد. سویه‌های کرونا و علائم هر کدام تقریبا مشابه یک دیگرند در ادامه علائم کرونای انگلیسی آمده‌است:

  • سرفه
  • خستگی
  • درد عضلانی
  • گلو درد
  • تب شدید

شدت این علائم در فرد مبتلا به آلفا کرونا بسیار بیشتر است. گاهی ممکن است فرد حتی حس چشایی و بویایی خود را از دست بدهد. بنابراین اگر به این نوع از کرونا مبتلا شده­اید باید خیلی از خود مراقبت کنید و حتما به دکتر مراجعه کنید.

سویه بتا

این نوع در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۰ در خلیج نلسون ماندلا، آفریقای جنوبی شناسایی شد. به همین دلیل است که به آن سویه آفریقا نیز می‌گویند. قدرت مضر این سویه مشابه نوع آلفا است. ظهور این ویروس برای جهان نگران کننده بود. از یک طرف پتانسیل بالایی برای ابتلا کردن افراد جوان و سالم داشت، از طرف دیگر اثربخشی درمان با آنتی ­بادی­های تولید شده توسط این بیماری یا واکسن­ها و آنتی بادی­های مونوکلونال را کاهش داد. این نوع در ۳۰ کشور دیگر به جز آفریقای جنوبی توزیع شد. نوع کرونای بتا شامل سردرد مزمن، گلودرد و آبریزش بینی است.

سویه اومیکرون

اومیکرون، سویه جدید ویروس کرونا، چند هفته پیش بدون هیچ گونه اطلاعاتی در مورد علائم و خطرات آن شناسایی شد. با این حال، اکنون داده­های اولیه درمورد گونه­های جهش یافته کرونا که به درک بهتر سویه‌های کرونا و علائم هر کدام از جمله کرونای اومیکرون و اثرات آن کمک می­کند، به تدریج منتشر می‌­شود.

سویه-امیکرون-کرونا

نجلیک کوتزیه می­گوید بیماران مبتلا به اومیکرون علاوه بر «خستگی» از «سردرد»، «بدن درد» و خارش گلو رنج می­برند. به گفته وی، بیماران مبتلا به سویه اومیکرون بر خلاف بیماران دلتا، مشکل چشایی و بویایی نداشته و هر دو حواس خود را از دست نداده­اند. از سوی دیگر، بر خلاف سویه‌های قبلی ویروس کرونا، بیماران مبتلا به گونه‌های اومیکرون کاهش سطح اکسیژن خون را تجربه نکرده‌اند.

سویه دلتا

این سویه برای اولین بار در اکتبر ۲۰۲۰ در هند مشاهده شد. کرونا دلتا شدیدتر از سه نوع دیگر بود. در میان انواع کرونا، این سویه ۶۰ درصد سریع‌تر از آلفا منتشر می­شود. ویروس دلتا به­غیر از هند و بریتانیا به ۹۰ کشور دیگر سرایت کرده است. این گونه در ژوئن ۲۰۲۱ دچار جهش K417N شد. این جهش به ­عنوان دلتا پلاس شناخته می­شود. علائم شامل آبریزش بینی، سردرد، گلودرد و تب است. البته در این نوع سویه از بین رفتن چشایی و بویایی وجود ندارد. نکته اصلی اینجاست که این کرونا ابتدا به مدت ۴ روز باعث درگیری ریه می­شود و پس از مدتی برطرف می­شود اما او دوباره حمله خود را آغاز خواهد کرد.

سخن آخر

در این مقاله ما تلاش کردیم تا شما را به­طور خلاصه با سویه‌های کرونا و علائم هر کدام آشنا کنیم. توصیه می­شود اگر هر یک از این علائم را در خود دیدید سریع به سراغ دکتر رفته و تست کرونا بدهید تا به موقع بتوانید با دارو­ها و آمپول­ها خود را درمان کنید. اگر به بیماری کرونا مبتلا شده اید و برای حفظ سلامتی خود و افراد جامعه نمی­خواهید برای تهیه دارو و سرنگ به بیرون از منزل بروید نگران هیچی نباشید. مجموعه­ یخ پد با سال‌ها تجربه بهترین مجموعه فروش آنلاین تمامی دارو­ها و سرنگ­های مهم برای بیماران کرونایی می­باشد.