ویتامین‌ها که بخش جدایی ناپذیر مواد غذایی ما هستند اهمیت بسیاری در سلامت ما ایفا می‌کنند و این باعث شده است تا زمان مصرف ویتامین‌ها و حضورشان در رژیم غذایی روزانه‌ی ما اهمیت بسیاری پیدا کند. به همین دلیل تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده است و پزشکان بر روی جنبه‌های مختلف مصرف کارکرده‌اند. در ادامه‌ی این مقاله یخ‌‌پد قصد دارد تا اطلاعاتی درباره‌ی انواع ویتامین‌ها نحوه و زمان مصرفشان ارائه بدهد.

نیازهای بدن و ویتامین‌ها (زمان مصرف ویتامین‌ها)

بدن برای عملکرد هرچه بهتر نیاز به مواد مغذی و معدنی دارد. مواد و عناصری همچون انواع ویتامین‌ها، مکمل‌ها و مواد معدنی مثل کلسیم، آهن، روی و … این امر سبب شده است تا این مواد برای ما اهمیت بسیاری پیدا کنند. به طوری که امروزه افراد سعی می‌کنند تا در برنامه‌ی غذایی خود انواع این مواد را بگنجانند و تغذیه خود را طوری تنظیم کنند که از همه‌ی این مواد به طور کافی به بدنشان برسد.

به همین دلیل نحوه مصرف و زمان مصرف دو موضوع مهمی است که حتما باید به آنها توجه شود. چرا که اگر هر کدام از آنها به درستی انجام نشود ممکن است باعث ایجاد عوارض شود و سلامت بدن را تهدید کند.

کارکرد بدن و سلول‌های ما بسته به ویتامین‌های مختلفی که به آنها می‌رسد تنظیم می‌شود. بنابراین با ایجاد تغییر در میزان هرکدام از آنها ممکن است عملکرد بدن تغییر و یا مختل شود. ۱۳ ویتامین وجود دارد که ما به آن نیاز داریم و از این تعداد ۹ مورد ویتامین‌های محلول در آب و ۴ مورد ویتامین‌های محلول در چربی هستند.

با اینکه اکثر این ویتامین‌ها را می‌توان در هر زمانی از روز مصرف کرد اما برخی از آنها تحت شرایطی خاص بهتر جذب شده و تاثیر سریع‌تری خواهند داشت. بنابراین دانستن زمان مصرف ویتامین‌ها و چگونگی مصرفشان به عنوان مکمل می‌تواند در تاثیر و جذب آنها تعیین کننده باشد.

 

ویتامین‌های محلول در آب

همانطور که گفته شد از بین ۱۳ ویتامین، ۹ مورد جز این دسته از ویتامین‌ها هستند که در آب حل می‌شوند. این به آن معنی است که نیازی نیست تا الزاما همراه غذا مصرف شوند و صرفا یک لیوان آب و یا نوشیدنی می‌تواند کافی باشد. این ویتامین‌ها شامل ویتامین C و ویتامین‌های گروه B هستند که شامل B1، B2، B3، B5، B6، B7، B9 و B12 است. اما آیا واقعا زمان مصرف اهمیت دارد؟

در جواب سوال بالا باید گفت بله زمان مصرف و نحوه مصرف آنها بسیار اهمیت دارد. اما برای درک بهتر باید ویتامین‌ها را شناخت.

زمان-مصرف-ویتامینها

ویتامین C و B (زمان مصرف ویتامین‌ها)

مصرف ویتامین C می‌تواند به صورت روزانه و در هر زمانی از روز با یا بدون غذا انجام شود؛ چرا که بدن قادر به ذخیزه‌ی این ویتامین نیست و به طور پیوسته در حال دفع آن است. این ویتامین برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است و در میوه‌هایی همچون مرکبات، کیوی، توت‌فرنگی، فلفل قرمز و … یافت می‌شود. همچنین مصرف آن کنار غذا به کاهش اثرات منفی اسیدیته‌ی بالا در معده و روده کمک می‌کند.

گروه دوم یعنی ویتامین‌های B را نیز همانند C، می‌توان با یا بدون غذا مصرف کرد. زمان مصرف ویتامین‌ها که صورت مکمل‌هایی شامل هر ۸ ویتامین این گروه است بهتر است در ساعات اولیه صبح انجام شود. چرا که این ویتامین در ایجاد متابولسیم در بدن و تولید انرژی نقش مهمی دارد. این ویتامین‌ها در گوشت ماهی، قارچ، سیب زمینی و … یافت می‌شوند.

ویتامین‌های محلول در چربی

دلیل این نام‌گذاری وابستگی این نوع ویتامین‌ها به چربی برا جذب بهتر است. بنابراین توصیه می‌شود که آنها را به همراه وعده غذایی حاوی چربی و در هر زمانی که تجویز می‌شود مصرف کنید. ۴ ویتامین این گروه عبارت‌اند از ویتامین A، D، E و K.

  • بیشتر مکمل‌های ویتامین A از جگر ماهی و یا ترکیبات گیاهی مشتق می‌شوند که بهتر است همراه چربی مصرف شوند. اما از مصرف زیاد و بدون تجویز آن باید به شدت دوری کرد.
  • کمبود ویتامین D در دنیا بسیار شایع است. این ویتامین بر روی استخوان، سلامت سیستم ایمنی و همچنین افسردگی تاثیرگذار و مفید است که باید به صورت مکمل‌هایی همراه با غذای حاوی چربی مصرف شود.
  • ویتامین E که درواقع به عنوان یک آنتی امسیدان اصلی در بدن است برای جریان خون و سیستم ایمنی سالم بسیار مفید است که کثل دیگر ویتامین‌های این گروه باید مصرف شود. اما مصرف آن همراه ویتامین D ممکن است تداخل ایجاد کند.
  • این ویتامین بر روی انعقاد خون و سلامت استخوان تاثیر دارد و برای آنها مفید است. شامل دو ویتامین K1 و K2 است که باید همراه غذا مصرف شوند.

در یک نگاه کوتاه متوجه شدیم که زمان مصرف ویتامین‌ها برای تاثیر و جذب هرچه بهتر اهمیت بسیاری دارند و همچنین مصرف بدون تجویز آنها ممکن است تاثیرات مخربی داشته باشد. از این رو برای دریافت هرگونه مکمل بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

در سایت یخ پد می‌توانید انواع محصولات را با بهترین قیمت آنلاین سفارش دهید.