بزرگ شدن قلب یک بیماری نیست بلکه یک نقص در قلب فرد است که موجب سخت‌تر شدن کار قلب می‌شود، مانند زمانی که دریچه‌های قلب دچار مشکل شده‌‌اند یا فرد دچار فشار خون بالا می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم درباره این مسئله و چگونگی تشخیص آن صحبت کنیم.

بزرگ شدن قلب به چه معناست؟

این مشکل به این معناست که قلب شما ‌بزرگ‌تر از حالت طبیعی می‌باشد و زمانی این مشکل اتفاق می‌افتد که عضله به قدری سخت کار کند که ضخیم شود یا زمانی که دریچه‌های قلب بزرگ شود.

یک قلبی که بزرگ شده نمی‌تواند مانند یک قلب طبیعی کار کند و خون را گردش دهد که این مشکل می‌تواند سبب نارسایی قلبی و سکته مغزی شود.

علائم بزرگی قلب چیست؟

در بعضی از موارد این مشکل نشانه‌ای ندارد ولی اگر فرد دچار علائم زیر شود ممکن است به این مشکل دچار شده باشد:

  • تنگی نفس
  • نامنظم بودن ضربان قلب
  • داشتن خستگی
  • داشتن سرگیجه
  • درد در ناحیه قفسه سینه
  • تنفس مشکل
  • غش کردن
  • درد در ناحیه کمر، گردن، بازوها، فک
  • تورم در ناحیه مچ و پاها

دلایل بزرگی قلب چیست؟

این مشکل ممکن است مادرزادی باشد یا یک مشکل قلبی که به مرور زمان ایجاد می‌شود و باعث بزرگ‌تر شدن ماهیچه قلب می‌شود.

هر بیماری که باعث شود قلب فرد به سختی خون را گردش دهد سبب بزرگ‌تر شدن قلب می‌شود زیرا به قلب فشار زیادی وارد می‌شود مانند عضلات بازو و پاها که وقتی از ‌آن‌ها به سختی استفاده می‌کنیم بزرگ می‌شوند.

بزرگ شدن قلب و هر آن چه که باید درمورد آن بدانید

اصلی‌ترین دلیل این مشکل فشار خون بالا و بیماری ایسکمیک می‌باشد. بیماری ایسکمیک قلب زمانی اتفاق می‌افتد که رسوبات چربی، شریان را به وجود بیاورند، که این امر سبب جلوگیری از رسیدن خون به قلب می‌شود.

همچنین حمله قلبی، بیماری دریچه قلب، بیماری تیروئید می‌توانند از دیگر دلایل دچار شدن به این مشکل باشند.

بیماری دریچه قلب

عفونت‌ها و بعضی دارو‌ها می‌توانند باعث آسیب به دریچه‌هایی شوند که وظیفه جریان یافتن خون در مسیر قلب را دارند. هنگامی که خون از مسیر خود منحرف می‌شود، قلب سعی می‌کند که خون را به مسیر طبیعی خود بازگرداند و این اتفاق باعث ایجاد فشار زیادی به قلب می‌شود که این امر سبب بزرگ‌تر شدن قلب می‌شود.

حمله قلبی

در زمان حمله قلبی برخی از راه‌های رسیدن جریان خون به قلب بسته می‌شود و این اتفاق سبب نرسیدن خونی که سرشار از مواد معدنی می‌باشد، به قلب می‌شود و همین قلب را بزرگ‌تر می‌کند.

بیماری تیروئید

غده تیروئید هورمون‌هایی را تولید می‌کند که باعث ثبات در وضعیت بدن می‌شود، کم‌کاری یا پر‌کاری این غده باعث به وجود آمدن مشکلاتی چون کم و زیاد شدن ضربان قلب، بزرگ یا کوچک شدن اندازه قلب، کم و زیاد شدن فشار خون می‌شود.

چه کسانی بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند؟

افرادی که دچار بیماری‌های قلبی هستند یا در گذشته دچار این بیماری‌ها بوده‌اند، بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند.

اینک افرادی که دچار بیماری‌های قلبی هستند باید مراقب سلامتی خود باشند و موارد زیر را رعایت کنند تا به مشکل قلب دچار نشوند.

  • نداشتن فشار خون بالا
  • لاغر بودن
  • داشتن تحرک
  • عدم مصرف الکل و مشروبات الکلی

تشخیص این مشکل چگونه است؟

در ابتدا پس از مراجعه به دکتر آزمایشات لازم را انجام ‌دهید. این آزمایشات باعث می‌شود که روند درمان فرد سریع‌تر باشد.

سپس دکتر با گرفتن آزمایش خون، مواد موجود در خون  شما را متوجه می‌شود و علائمی را که باعث به وجود آمدن مشکل قلب می‌شوند را بررسی می‌کند.

سپس دکتر با گرفتن تست سلامت قلب (این تست شامل راه رفتن بر روی تردمیل یا پدال زدن بر روی دوچرخه می‌شود که به صورت لحظه به لحظه، عملکرد قلب فرد را با توجه به تنفس و ریتم قلب، در حین ورزش یا کار مشخص می‌کند) از وضعیت بیمار مطلع می‌شود و اگر بیمار به این مشکل دچار شده باشد، اقدامات لازم را برای درمان انجام می‌دهد.

همچنین پزشکان برای تشخیص بهتر، از روش اسکن و عکس برداری، برای دریافت تصاویری دقیق از قلب و ناحیه‌های اطراف قلب استفاده می‌کنند.

سخن آخر

در این مطلب بزرگی قلب و تشخیص آن را بررسی کردیم. لازم به ذکر است که شما باید از لوازم پزشکی معتبری برای درمان هر گونه مشکلی استفاده کنید بنابراین پیشنهاد می‌شود که از یخ پد لوازمی که نیاز دارید را تهیه کنید. در این سایت انواع اقلام پزشکی موجود است.