با توجه به وجود انواع دستکش‌های یکبار مصرف و بهداشتی در بازار تجهیزات پزشکی، معمولا این سوال به وجود می‌آید که کدام نوع دستکش برای چه کاری کاربرد دارد. از این رو برای استفاده‌ی درست از هرکدام بهتر است تا با کاربرد هر کدام آشنا شده و ویژگی‌های آنها را بشناسیم تا بتوانیم از هر دستکش در جای درست استفاده کنیم. این مبحثی است که یخ پد قصد دارد تا در ادامه به آن بپردازد و انواع مختلف دستکش را بررسی کند.

چرا باید از دستکش‌های یکبار مصرف استفاده کرد؟

دستکش‌های یکبار مصرف که جنس آنها با یکدیگر متفاوت است کاربردهای مختلفی نیز دارند اما به طور کلی برای محافضت از دست‌ها در برابر آلودگی‌های مختلف مثال باکتری‌ها ومیکروب‌ها و دیگر عوامل مضر برای پوست ساخته می‌شوند. فرض کنید که شما در یک محیطی که امکان آلوده شدن وجود دارد کار می‌کنید. مثل بیمارستان و یا آزمایشگاه. از این رو به منظور محافظت از پوست دستتان حتما باید از دستکش استفاده کنید.

چرا که ممکن است به ویروس‌ها و باکتری‌های مختلف آلوده شوید و مشکلات پوستی برایتان به وجود بیاید. اما باید بدانیم که هر دستکش بسته به جنسی که دارد برای کاربرهای مختلف استفاده می‌شود.

خرید آنلاین محصولات، تجهیزات و البسه پزشکی با یخ پد 

به طور کلی دستکش‌های وینیل برای کاربردهای عادی پزشکی مناسب هستند. اما برای زمان‌هایی که نفوذ میکروب‌ها و یا ویروس‌ها بیشتر باشد بهتر است از دستکش‌های لاتکس و یا نیتریل استفاده کنید. اما بیایید نگاهی به انواع دستکش‌های یکبار مصرف و بهداشتی بیاندازیم.

انواع دستکش یکبار مصرف، دستکش‌های نیتریل

شاید بتوان گفت که این نوع دستکش‌ پرکاربردترین در میان انواع دستکش‌ها است. در ساخت این نوع دستکش از ماده لاتکس استفاده نشده است و از این رو حساسیتی ایجاد نمی‌کند. همچنین می‌تواند پوست را در برابر نفوذ بسیاری از مواد شیمیایی و حتی عوامل بیمازی‌زای خونی محافظت کند.

اربرد این نوع دستکش در آزمایشگاه‌ها و یا بیمارستان است و برای کار با مواد شیمیایی خشن و خطرناکی همچون آمونیاک، اسیدها و بازها و انواع سفیدکننده‌ها و دیگر مواد آلاینده بیولوژیکی انتخاب مناسبی است. با اینکه قیمت دستکش‌های نیتریل نسبت به دیگر انواع موجود بالاتر است اما انتخاب خوبی برای مراقبت‌های پزشکی است.

Types-of-disposable-medical-gloves-review-of-its-all-advantages-disadvantages-and-applications

شاید بسیاری از ما استفاده از دستکش‌های لاتکس را تجربه کرده باشیم. در این صورت می‌دانیم که در این نوع دستکش نوعی پودر وجود دارد که ممکن است برای خیلی از افراد حساسیت‌زا باشد اما دستکش‌های نیتریل اینطور نیستند و درون آنها پودری وجود ندارد؛ بنابراین حساسیت‌زا نبوده و برای افرادی که آلرژی دارند گزینه‌ی مناسبی محسوب می‌شوند.

همچنین از آنجایی که این نوع دستکش انواع مختلفی دارد و از مقاوت بالایی برخوردار است، هنگام کار با اشیا تیز توصیه می‌شود تا از این مدل استفاده کرد. نکته‌ی مهم و قابل توجه دیگر در رابطه با دستکش‌های نیتریل این است که درجه مقاوت آنها را رنگ‌های مختلف نشان می‌دهند که هم پارگی و سوراخ شدن را نشان می‌دهد و هم در مقایسه با انواع دستکش‌های یکبار مصرف موجود مقاوت بالاتری دارد:

  • دستکش مشکی: این نوع دستکش نیتریل که مقاوت بسیار بالایی دارد هنگام تعمیرات ماشین از آن می‌توان استفاده کرد.
  • دستکش آبی: برای کاربردهای پزشکی و شرایط پرخطر استفاده می‌شود.
  • دستکش سفید: به نسبت رنگ‌های دیگر مقاوت کمتری دارد و در مطب‌های مختلف، توسط متخصصان استفاده می‌شود.

دستکش یکبار مصرف، دستکش لاتکس

این نوع دستکش برخلاف دیگر دستکش‌ها از مواد شیمیایی و ترکیب پلاستیک ساخته شده است. این دستکش که بسیار پرکاربرد است در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و … به منظور جلوگیری از نفوذ و انتشار عفونت و همچنین محافظ پوست در برابر مواد شیمیایی سبک استفاده می‌شود. این نوع دستکش که قابلیت زیست تخریب‌پذیری نیز دارد برای استفاده بسیار راحت است اما در برابر تمام مواد شیمیایی مقاوم نیستند.

Orthodontist-vs--Dentist

همچنین بسیار ممکن است به جنس این نوع دستکش آلرژی داشته باشند. دستکش‌های لاتکس خود انواع مختلفی دارند:

  • بدون پودر: این نوع که برای استفاده‌های غیرپزشکی کاربرد دارد، سطح حفاظتی بالایی ندارد و تنها مانع ایجاد حساسیت در پوست افراد می‌شود.
  • با پودر: پودری که در این نوع دستکش به کار می‌رود نشاسته ذرت است و به منظور پوشیدن و درآوردن هرچه راحت‌تر دستکش به کار می‌رود. همچنین در استفاده طولانی به جذب رطوبت و انعطاف پذیری کمک می‌کند.

دستکش یکبار مصرف، دستکش‌های وینیل

این نوع دستکش که در ساخت آن از مواد پلیمری همچون PVC استفاده شده است، در بین دستکش‌های یکبار مصرف و بهداشتی موجود در بازار، گزینه‌ی بسیار ساده‌ای است و قیمت پایینی نیز دارد. این امر نشان‌دهنده‌ی محافظت پایین آن در برابر آلودگی‌های مختلف است. از این رو برای کاربردهای پزشکی پرخطر استفاده نمی‌شود و صرفا برای معاینات کم خطر استفاده می‌شوند. این نوع دستکش دارای انواع زیر است:

  • بدون پودر: مناسب برای انجام معاینات پزشکی ساده و غیرتهاجمی.
  • وینیل مشکی: مناسب برای کار با مواد غذایی و نظافت. این دستکش با ضخامت ۵.۱ کاربرد پزشکی ندارد.
  • وینیل آبی: مناسب برای معاینات ساده و آزمایشاتی که با خون سر و کار ندارند.