اسپلینت هالوکس یک روش درمانی از نوع غیر جراحی برای قوز شست پا می‌باشد که اگر به درستی و مرتب استفاده شود می‌تواند این بیماری آزار دهنده را تا حد ممکن برطرف کند.

در این مقاله قصد داریم ابتدا به بیماری هالوکس والگوس یا همان انحراف یا قوز شست پا بپردازیم و سپس فواید و نحوه مصرف اسپلینت هالوکس را توضیح دهیم.

خرید اسپلینت هالوکس والگوس سخت

اسپلینت هالوکس : هالوکس چیست

قبل از آنکه به توضیحات و موارد استفاده اسپلینت بپردازیم، باید بدانیم اصلا بیماری هالوکس یا قوز شست پا چگونه شکل می‌گیرد و چه مقطعی از بیماری این وسیله درمانی به کار می‌آید.

هالوکس در واقع زمانی اتفاق می‌افتد که یک درگیری استخوانی بین کف پا و بند انگشت شست پا به وجود می‌آید.

گاهی اوقات این دیگری آنقدر زیاد است که انگشت شست به سمت انگشت مجاور حرکت می‌کند و حتی یک تداخل انگشتی هم به وجود می‌آید.

در این مواقع حتی فرد در پوشیدن کفش یا جوراب و انجام کارهای ساده عاجز می‌شود و نمی‌تواند به راحتی راه برود و یا پیاده روی کند.

البته این نوع بیماری دلایل متعددی دارد که در بخش‌های بعدی به  آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ناهنجاری هالوکس والگوس یا انحراف شست پا به داخل از جمله عوارض شایع پا مخصوصاً در خانم‌ها است. این عارضه می‌تواند ناشی از پای صاف، انعطاف زیاد لیگامانت های پا یا ساختار غیرطبیعی استخوان این قسمت باشد که همه می‌توانند زمینه ارثی داشته باشند که البته عواملی نظیر پوشیدن کفش نامناسب می‌تواند به تحریک و تشدید عارضه منجر شود. در این بیماری یک برجستگی در ناحیه خارج پنجه به وجود می‌آید. این برجستگی در اصل بیرون زدن مفصلی است که انگشت شست را به کف پا متصل می‌کند. با پیشرفت عارضه انگشت شست پا به سمت انگشت کناری خود منحرف می‌شود و بر آن فشار وارد می‌کند. این عارضه عموماً بدون درد است و تنها به نازیبا شدن پا می‌انجامد اما با پیشرفت آن ممکن است همراه درد مزمن باشد و راه رفتن را دشوار کند. کسانی که به این مشکل دچار هستند می‌توانند از اصلاح‌کننده‌های انحراف شست استفاده کنند. اسپیلنت هالوکس والگوس سخت پاک سمن وسیله‌‌ای است که با قرار گرفتن در بین انگشت شست و انگشت کناری از افزایش انحراف شست پا پیشگیری می‌کند و علاوه بر آن با قرار گرفتن روی قوز پا تغییر شکل مفصل شست را اصلاح می‌کند. در طراحی این محصول بندهایی تعبیه شده که می‌توان با استفاده از آن‌ها میزان فشار وارده بر قوز پا و انگشت شست را تنظیم کرد. این اورتز مناسب استفاده داخل کفش نیست و بیشتر برای زمان استراحت و خواب و فعالیت‌های داخل منزل طراحی شده است که البته برای مواقعی که مجبور به پوشیدن کفش هستید می‌توانید از لا انگشتی PVC پاک سمن استفاده کنید تا روند اصلاح انحراف انگشت شست ادامه‌دار باشد.

اسپلینت هالوکس : دلایل شکل گیری هالوکس

شاید برای شما سوال باشد که چرا بیماری هالوکس اتفاق می‌افتد و چه موقع می‌توانیم از اسپلینت هالوکس استفاده کنیم.

این بیماری دلایل متعددی دارد که برخی از فیزیوتراپ‌ها معتقدند، عامل اصلی آن می‌توان ژنتیکی باشد اما قابل درمان و حل است.

گاهی وقت‌ها به دلیل انجام یک حرکت نادرست ورزشی به مدت طولانی موجب تغییر شکل استخوان و بند انگشت و تداخل آن‌ها می‌شود.

استفاده از کفش‌های نامناسب که با پنجه تنگ یا حتی پاشنه‌های تنگ تهیه می‌شوند و ما به مدت طولانی از آن‌ها استفاده می‌کنیم، می‌توانند مسبب قوز شست پا باشند.

گاهی اوقات رفت و آمدهای زیاد یا ایستادن روی پا به مدت طولانی موجب شکل‌گیری این بیماری می‌شود.

به طور کلی خانم‌ها  بیشتر از آقایان درگیر این بیماری می‌شوند و البته که قابل درمان است.

این درمان‌ها شامل جراحی و غیر جراحی می‌شود که اسپلینت هالوکس یکی از روش‌های موثر غیر جراحی است و در ادامه به آن می‌پردازیم.

اسپلینت-هالوکس

علائم و عوارض هالوکس

نام دیگر این بیماری بونیون است. در واقع گاهی اوقات ممکن است در شرف بیماری باشیم و متوجه نشویم که ممکن است شست پا درگیر این بیماری شده باشد.

علائم اولیه آن بیشتر درد، قرمزی، محدودیت حرکت و عدم توانایی راه رفتن صحیح است.

بعد از آن یعنی به مرور زمان که بیماری بدون درمان جلو می‌رود، انحراف شست پا را خواهیم داشت که در صورت عدم پیگیری موجب انحراف انگشت مجاور هم می‌شود.

این بیماری عوارض جدی در بر ندارد به شرطی که به موقع درمان شود. اصولا هر بیماری حتی ساده هم باشد وقتی درمان نشود ،می‌توان عوارض جدی را در بر داشته باشد.

اما عواض عدم درمان هالوکس پیشرفت بیماری به سایر نقاط است است، درگیر کردن انگشت مجاور و بیشتر شدن محدودیت حرکتی را در بر خواهد داشت.

این درد و انحراف به نخاع و کمر هم نفوذ می‌کند و آن‌ها نیز دچار درد می‌شوند و به همین منوال درد به همه جا گسترش می‌یابد.

زمان استفاده از اسپلینت هالوکس

استفاده از اسپلینت هالوکس زمانی است که شما در شروع یا میانه درد و علائم بیماری هستید. یعنی هنوز انگشت شست و انگشت مجاور در هم گره نخورده‌‌اند و موضوع حاد نیست.

این وسیله می‌تواند در جهت بهبود و عدم پیشرفت کامل بیماری بسیار موثر عمل کند.

نحوه استفاده از اسپلینت هالوکس

اسپلینت هالوکس دو گونه مجزا است یعنی  اسپلینت شب و روز به صورت جداگانه داریم که برای رسیدن به نتیجه قطعی باید در استفاده از آن مداومت و نظم داشته باشیم.

مجموعه اسپلینت هالوکس شامل یک لا انگشتی در طول روز است که حین فعالیت‌ها و پیاده روی‌های روزانه استفاده می‌کنیم.

همچنین اسپلینت شب مخصوص زمانی است که شما می‌خواهید به رختخواب بروید و دیگر قصد انجام کاری را ندارید و تاکید می‌شود نباید با آن راه بروید وگرنه تاثیری نخواهد داشت.

همچنین باید درست روی شست پا بسته شود و به خوبی استراحت کنید تا بتواند نتیجه قطعی خود را بگذارد.

سعی کنید زمانی که از اسپلینت هالوکس استفاده می‌کنید، سایر مقرارات بهداشتی مربوطه را رعایت کنید یعنی از پوشیدن کفش پاشنه بلند یا پنجه تنگ خودداری کنید، میزان فعالیت روزانه را اندکی کاهش دهید.

دقت کنید که این محصول به هیچ وجه استریل نیست و اگر فردی دچار بیماری پوستی است نباید فرد دیگر از آن استفاده کند.

عمل جراحی هالوکس

جراحی اصلاح هالوکس والگوس چیست؟ هدف از جراحی کاهش درد و بازگرداندن عملکرد طبیعی با اصلاح ناهنجاری است. این امر با بریدن استخوان‌های درگیر و جابجایی آنها به موقعیت صحیح، همراه با تعادل مجدد بافت‌های نرم اطراف مفصل شست پا حاصل می‌شود.