آنژیوکت های رنگی یا کانولا زیرمجموعه­‌ای از تجهیزات پزشکی است که روزانه در تمامی بیمارستان­‌ها، کلینیک­‌ها و بسیاری از مراکز درمانی مورد استفاده قرار می­‌گیرد. وجود آنزیمکتوم به این دلیل ضروری است چون باعث می­شود تا انسان برای بهبود وضعیت جسمانی خود به­ راحتی بتواند به دکتر مراجعه کرده و در صورت لزوم هرگونه داروی پزشکی را به بدن بیماران تزریق کند. ممکن است قبلا چندین بار آنژیوکت مصرف کرده باشید. آنژیوسیت‌ها معمولاً برای تزریق سرم استفاده می­شوند اما نکته اینجاست که انواع مختلفی از آنژیوکت وجود دارد.

خرید آنلاین و ساده انواع لوازم پزشکی

هر نوع آنژیوکت نیز به روش­‌های مختلفی استفاده می­شود. بنابراین شناخت این انواع آنژیوکت به شما کمک می­کند تا با آگاهی کامل از این وسایل پزشکی و کارایی هر نوع، بتوانید به ­راحتی و به­ خوبی از آن‌ها استفاده کنید. بنابراین اگر با آنژیوکت و انواع آن آشنایی ندارید، توصیه می­‌کنیم تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

مواد تشکیل دهنده انواع آنژیوکت­ های رنگی

مواد تشکیل دهنده انواع آنژیوکت­ های رنگی

  • یک تکه پلاستیک که در رگ قرار می­گیرد.
  • قطعات کوچک‌تر روی آنژیوکت (به نام بال) که برای نگه داشتن، تنظیم و ثابت کردن دست بیمار استفاده می‌شود.
  • یک دریچه برای تزریق دارو از طریق سرنگ است.
  • در نهایت نقطه اتصال ست سرم

انواع آنژیوکت

آنژیوسیت­‌ها از نظر کاربرد انواع مختلفی ندارند و فقط بر اساس اندازه آن‌ها طبقه بندی می‌شوند. در ادامه شما را با انواع سایز و رنگ آنژیوکت آشنا می­کنیم. دانستن این نکات به شما در انتخاب بهترین آنژیوکت کمک می­‌کند.

آنژیوکت بنفش

آنژیوکت بنفش در اندازه خاصی استفاده می­شود و طبیعتاً بر اساس اندازه و رنگ آن کاربردهای خاص خود را دارد. سایز آنژیوکت بنفش ۲۶ می­باشد و لازم به ذکر است که در بین تمامی آنژیوسیت‌ها کمترین اندازه را دارد. این امر منجر به استفاده بسیار محدود از این تجهیزات پزشکی شده است. امروزه از آنژیوکت بنفش فقط برای رگ‌ گیری نوزادان استفاده می‌شود.

آنژیوکت نارنجی

این آنژوکت از ضخیم ترین نوع آنژیوسیت‌ها می­‌باشد. این نوع آنژیوکت اغلب برای انتقال خون و جایگزینی مایعات در مراکز درمانی استفاده می­‌شود.

آنژیوکت خاکستری

این نوع آنژیوکت عمدتاً برای بخش‌های ICU یا جراحی استفاده می‌شود. اندازه آن بزرگ است و این اندازه بزرگ امکان انجام انواع روش‌ها از جمله انتقال خون، تزریق سریع مایع و غیره را فراهم می‌کند.

انواع-آنژیوکت

آنژیوکت سبز

آنژیوکت های رنگی از نوع سبز با سایز ۱۸ برای استفاده در اتاق عمل مناسب است. اگرچه قطر سبز از آنژیوکت نارنجی و خاکستری کوچک‌تر است، اما هنوز برای کودکان و نوجوانان مناسب نیست و برای بزرگسالان مناسب می­باشد زیرا هنوز جایگذاری دردناکی دارد.

آنژیوکت صورتی

آنژیوکت صورتی با سایز ۲۰ بزرگترین سایز آنژیوکت است که برای افراد کم سن و سال و افراد دارای رگ­های نازک مناسب است. با این حال، برای بزرگسالان نیز مورد استفاده قرار می­گیرد. این اندازه آنژیوکت برای تزریق داخل وریدی و انتقال خون عالی است. همچنین برای تزریق دارو و موارد اضطراری استفاده می­شود اما کاربرد اصلی آن در سروتراپی و تزریق داروهای بیمارستانی است.

آنژیوکت­ زرد

نوع دیگری از آنژیوکت‌ها، آنژیوکت زرد است. این نوع آنژیوکت کمی ضخیمتر از آنژیوکت بنفش بوده و سایز آن ۲۴ می­باشد و با توجه به اینکه نمونه زرد رنگ این دستگاه پزشکی یک سایز بزرگتر از نمونه بنفش است برای تزریق به کودکان استفاده می­شود.

آنژیوکت‌ آبی

آنژیوکت آبی یکی دیگر از انواع آنژیوکت است که بسته به اندازه آن در رنگ متفاوتی نسبت به سایر آنژیوسیت‌ها ساخته می­شود. سایز این آنژیوکت ۲۲ بوده و برای تزریق دارو کاربرد دارد.

خرید آنلاین محصولات مرتبط با کرونا

چگونه از آنژیوکت­‌های رنگی استفاده کنیم؟

همانطور که می­دانیم پوست از بدن در برابر عفونت محافظت می­‌کند، این دستگاه باید کاملاً بهداشتی در پوست قرار داده شود، در غیر این صورت خطر عفونت بسیار بالا خواهد بود. آنژیوکت باید توسط یک پرستار آموزش دیده وارد شود. یک رگ مناسب (تا حد امکان دور از مفصل) باید انتخاب شود. دست­های پرستار باید با آب و صابون یا الکل تمیز شود و هنگام قرار دادن آن از دستکش استفاده شود. ناحیه انتخاب شده برای آنژیوکت باید به­ دقت تمیز شود. برای انتخاب صحیح رگ، باید از یک شریان در اطراف بازوی بیمار استفاده شود.

آنژیوکت های رنگی

کانولا از طریق پوست و از طریق سر سوزن وارد سیاهرگ می­شود. این کار زمانی به درستی انجام می­شود که سوزن با دقت و به طور کامل وارد رگ شود. برای اطمینان از عملکرد صحیح آنژیوکت، تنها با عبور دادن سالین استریل می­توان آن را محکم کرد. برای ثابت نگه داشتن آنژیوکت باید از یک پانسمان استفاده شود. این پانسمان باید شیشه ای و شفاف بوده و تاریخ دقیق قرار دادن آنژیوکت در ورید روی آن با رنگ قرمز نوشته شود.

سخن آخر

در این مقاله ما تلاش کردیم که شما را به طور خلاصه و مفید با انواع آنژیوکت های رنگی آشنا کنیم و نحوه استفاده از آن را برایتان توضیح دهیم. توجه داشته باشید که مرکزی که از آن آنژیوکت را خریداری می کنید بسیار مهم است زیرا آنژیوکت باید بهداشتی و تمیز باشد. مجموعه یخ پد چندین سال است که در زمینه فروش انواع محصولات پزشکی و درمانی فعالیت می‌کند و دارای سابقه کار عالی می‌باشد.